بهینهسازی موتور جستجو (سئو)¶
بهینهسازی موتور جستجو، که اغلب به اختصار سئو نامیده میشود، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال برای بهبود دید و رتبهبندی یک وبسایت در نتایج موتورهای جستجو (مثلاً در گوگل) است. این شامل بهینهسازی عناصر مختلف وبسایت شما از جمله محتوا، اشتراکگذاری اجتماعی، آدرسها، تصاویر و سرعت صفحه میشود.
توجه
اودوو چندین ماژول برای کمک به ساخت محتوای وبسایت شما فراهم میکند، مانند تجارت الکترونیک, بلاگ, یادگیری الکترونیکی, و انجمن.
تمام تمهای اودوو بر پایه فریمورک CSS به نام بوتاسترپ ساخته شدهاند تا به طور کارآمد بر اساس دستگاه (رایانه، تبلت یا موبایل) رندر شوند، که تاثیر مثبتی بر رتبهبندی در موتورهای جستجو دارد.
بهینهسازی محتوا¶
برای بهینهسازی سئو یک صفحه وب، به صفحه دسترسی پیدا کرده و سپس به
بروید.کلمات کلیدی¶
کلمات کلیدی یکی از عناصر اصلی سئو هستند. یک وبسایت که به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده است، به همان زبانی صحبت میکند که بازدیدکنندگان بالقوه، و کلمات کلیدی سئو به آنها کمک میکنند تا با سایت شما ارتباط برقرار کنند.
میتوانید کلمات کلیدی که آنها را ضروری میدانید در فیلد کلمات کلیدی وارد کرده و روی افزودن کلیک کنید تا ببینید چگونه در سطوح مختلف محتوای شما (H1, H2, عنوان صفحه، توضیحات صفحه، محتوای صفحه) و جستجوهای مرتبط در گوگل استفاده میشوند. این ابزار همچنین کلمات کلیدی مرتبطی را برای افزایش ترافیک وب شما پیشنهاد میدهد. هرچه کلمات کلیدی بیشتری در صفحه وب شما وجود داشته باشد، بهتر است.
نکته
به شدت توصیه میشود که در هر صفحه فقط از یک عنوان H1 برای سئو استفاده کنید.
تصاویر¶
اندازه تصاویر تأثیر قابل توجهی بر سرعت صفحه دارد که یک معیار اساسی برای موتورهای جستجو به منظور بهینهسازی رتبهبندی سئو است.
نکته
رتبهبندی وبسایت خود را با استفاده از سرعت صفحه گوگل یا آزمون سرعت وبسایت Pingdom مقایسه کنید.
اودوو تصاویر آپلود شده را بهطور خودکار فشرده میکند و به فرمت Webp
تبدیل میکند. با این فرمت فایل، عکسها کوچکتر هستند که سرعت بارگذاری صفحه را افزایش میدهد و در نتیجه رتبه بهتری در سئو میگیرد. تمام تصاویر استفاده شده در تمهای رسمی اودوو نیز بهطور پیشفرض فشرده شدهاند. اگر از یک تم شخص ثالث استفاده میکنید، ممکن است تصاویری ارائه دهد که بهطور کارآمد فشرده نشدهاند.
برای ویرایش یک تصویر از وبسایت خود، تصویر را انتخاب کرده، روی ویرایش کلیک کنید، سپس به تب سفارشیسازی رفته و فرمت را در بخش تصویر تطبیق دهید.
مهم
تگهای Alt برای ارائه زمینهای در مورد آنچه یک تصویر نمایش میدهد استفاده میشوند، به خزندههای موتور جستجو اطلاع میدهند و به آنها اجازه میدهند تصویر را بهدرستی فهرست کنند. افزودن کلمات کلیدی در تگهای alt در فیلد توضیحات از دیدگاه سئو ضروری است. این توضیحات به کد HTML تصویر شما اضافه میشود و زمانی که تصویر نمیتواند نمایش داده شود، نشان داده میشود.
ویژگیهای پیشرفته¶
نشانهگذاری دادههای ساختار یافته¶
نشانهگذاری دادههای ساختار یافته برای ایجاد اسنیپتهای غنی در نتایج موتورهای جستجو استفاده میشود. این روشی است که وبسایتها دادههای ساختاریافته را به رباتهای موتور جستجو ارسال میکنند و به آنها کمک میکنند محتوای شما را درک کنند و نتایج جستجوی خوبی ارائه دهند.
بهطور پیشفرض، گوگل از بسیاری از اسنیپتهای غنی برای انواع محتوا مانند بررسیها، افراد، محصولات، کسبوکارها، رویدادها و سازمانها پشتیبانی میکند.
میکرودیتا مجموعهای از تگها است که با HTML5 معرفی شده و به موتورهای جستجو کمک میکند محتوای شما را بهتر درک کنند و به شکل مرتبطتری نمایش دهند. اودوو میکرودیتا را طبق مشخصات schema.org برای رویدادها، محصولات تجارت الکترونیک، پستهای انجمن و آدرسهای تماس پیادهسازی میکند. این به شما امکان میدهد که صفحات محصول شما با اطلاعات اضافی مانند قیمت و امتیاز محصول در گوگل نمایش داده شوند:
robots.txt¶
فایل robots.txt به خزندههای موتور جستجو میگوید کدام URLها را میتوانند در سایت شما دسترسی داشته باشند تا محتوای آن را فهرستبندی کنند. این فایل عمدتاً برای جلوگیری از بارگذاری بیش از حد سایت شما با درخواستها استفاده میشود.
هنگام فهرستبندی سایت شما، موتورهای جستجو ابتدا به فایل robots.txt نگاه میکنند. اودوو بهطور خودکار یک فایل robots.txt ایجاد میکند که در mydatabase.odoo.com/robots.txt
در دسترس است.
با ویرایش فایل robots.txt، میتوانید کنترل کنید که کدام صفحات سایت برای خزندههای موتور جستجو قابل دسترسی باشند. برای اضافه کردن دستورالعملهای سفارشی به فایل، به سئو بروید و روی ویرایش robots.txt کلیک کنید.
بروید، به قسمتمثال
اگر نمیخواهید رباتها صفحه /about-us
سایت شما را بخزند، میتوانید فایل robots.txt را ویرایش کنید و Disallow: /about-us
را اضافه کنید.
نقشه سایت¶
نقشه سایت صفحات وبسایت و ارتباط آنها با یکدیگر را به رباتهای موتور جستجو نشان میدهد. اودوو یک فایل /sitemap.xml
ایجاد میکند که شامل تمام URLها است. به دلایل عملکردی، این فایل کش شده و هر 12 ساعت بهروزرسانی میشود.
توجه
اگر وبسایت شما صفحات زیادی دارد، اودوو بهطور خودکار یک فایل نمایه نقشه سایت ایجاد میکند، با رعایت پروتکل sitemaps.org، که URLهای نقشه سایت را در دستههای ۴۵۰۰۰ تایی در هر فایل گروهبندی میکند.
هر ورودی نقشه سایت دارای سه ویژگی است که بهطور خودکار محاسبه میشوند:
<loc>
: URL یک صفحه.<lastmod>
: تاریخ آخرین ویرایش منبع، که بهطور خودکار بر اساس شیء مرتبط محاسبه میشود. برای صفحهای که به یک محصول مربوط میشود، این میتواند تاریخ آخرین ویرایش محصول یا صفحه باشد.<priority>
: ماژولها ممکن است الگوریتم اولویت خود را بر اساس محتوای خود پیادهسازی کنند (برای مثال، یک انجمن ممکن است بر اساس تعداد آرا در یک پست خاص اولویت اختصاص دهد). اولویت یک صفحه ثابت توسط فیلد اولویت آن تعریف شده است که نرمال شده است (16 مقدار پیشفرض است).
نکته
برای جلوگیری از نمایش صفحات در نقشه سایت، به انتشار کلیک کنید و ویژگی فهرست شده را خاموش کنید.
بروید، روی تب