پرداختهای آنلاین¶
اودو چندین ارائهدهنده پرداخت را در خود گنجانده است که به مشتریان شما این امکان را میدهد که به صورت آنلاین، در پورتال مشتریان خود یا در وبسایت تجارت الکترونیکی شما پرداخت کنند. آنها میتوانند سفارشات فروش، فاکتورها یا اشتراکها را با استفاده از روشهای پرداخت مورد علاقه خود، مانند کارتهای اعتباری پرداخت کنند.
هر ارائهدهنده پرداخت به فهرستی از روشهای پرداخت که میتوانند بر اساس نیاز شما فعال یا غیرفعال شوند، متصل است.
توجه
برنامههای اودو مسئولیت مدیریت اطلاعات حساس را به ارائهدهنده پرداخت معتبر واگذار میکنند تا شما هیچگاه نگران تطابق با استانداردهای PCI نباشید. هیچ اطلاعات حساسی (مانند شمارههای کارت اعتباری) روی سرورهای اودو یا پایگاهدادههای اودو که در مکانهای دیگر میزبانی شدهاند ذخیره نمیشود. به جای آن، برنامههای اودو از یک شماره مرجع منحصر به فرد برای دادههای ذخیرهشده بهطور ایمن در سیستمهای ارائهدهندگان پرداخت استفاده میکنند.
ارائهدهندگان پرداخت پشتیبانیشده¶
برای دسترسی به ارائهدهندگان پرداخت پشتیبانیشده، به
، یا بروید.ارائهدهندگان پرداخت آنلاین¶
جریان پرداخت از |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Odoo |
✔ |
کامل و جزئی |
کامل و جزئی |
||
وبسایت ارائهدهنده |
|||||
وبسایت ارائهدهنده |
|||||
Odoo |
✔ |
فقط کامل |
فقط کامل |
||
وبسایت ارائهدهنده |
|||||
وبسایت ارائهدهنده |
✔ |
||||
وبسایت ارائهدهنده |
|||||
وبسایت ارائهدهنده |
|||||
وبسایت ارائهدهنده |
|||||
Odoo |
✔ |
فقط کامل |
کامل و جزئی |
||
Odoo |
✔ |
فقط کامل |
کامل و جزئی |
✔ |
|
وبسایت ارائهدهنده |
✔ |
||||
وبسایت ارائهدهنده |
توجه
هر ارائهدهنده دارای جریان پیکربندی خاص خود است که بسته به ویژگیهای در دسترس، متفاوت است.
برخی از این ارائهدهندگان پرداخت آنلاین میتوانند به عنوان حسابهای بانکی اضافه شوند، اما این فرآیند همانند اضافه کردن آنها به عنوان ارائهدهندگان پرداخت نیست. ارائهدهندگان پرداخت به مشتریان این امکان را میدهند که آنلاین پرداخت کنند، در حالی که حسابهای بانکی در اپلیکیشن حسابداری برای انجام تطبیق بانکی اضافه و پیکربندی میشوند.
نکته
علاوه بر ارائهدهندگان پرداخت معمولی که با یک API یکپارچه میشوند، مانند Stripe، PayPal یا Adyen، اودو ارائهدهنده پرداخت نمایشی را نیز به همراه دارد. این ارائهدهنده پرداخت به شما این امکان را میدهد که جریانهای تجاری شامل پرداختهای آنلاین را تست کنید. برای پرداختهای نمایشی نیازی به اعتبارنامه نیست زیرا پرداختها آزمایشی هستند.
پرداختهای بانکی¶
- زمانی که انتخاب شود، اودو اطلاعات پرداخت شما را با یک مرجع پرداخت نمایش میدهد. شما باید پس از دریافت آن در حساب بانکی خود، پرداخت را به صورت دستی تایید کنید.
- مشتریان شما میتوانند یک انتقال بانکی انجام دهند تا دستور پرداخت مستقیم SEPA را ثبت کنند و حساب بانکیشان مستقیماً شارژ شود.
فعالسازی یک ارائهدهنده پرداخت¶
برای افزودن یک ارائهدهنده پرداخت جدید و در دسترس قرار دادن روشهای پرداخت مرتبط با آن برای مشتریان خود، مراحل زیر را دنبال کنید:
به وبسایت ارائهدهنده پرداخت بروید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و مطمئن شوید که اعتبارنامههای API مورد نیاز برای استفاده شخص ثالث را دارید. این اعتبارنامهها برای ارتباط اودو با ارائهدهنده پرداخت ضروری هستند.
در اودو، به ارائهدهندگان پرداخت بروید با رفتن به ، ، یا .
ارائهدهنده را انتخاب کرده و تب اعتبارنامهها را پیکربندی کنید.
فیلد وضعیت را به فعال تنظیم کنید.
توجه
فیلدهای موجود در تب اعتبارنامهها بستگی به ارائهدهنده پرداخت دارند. برای اطلاعات بیشتر به مستندات مرتبط مراجعه کنید.
پس از فعالسازی ارائهدهنده پرداخت، به طور خودکار در وبسایت شما منتشر میشود. اگر میخواهید آن را از انتشار خارج کنید، روی دکمه منتشر شده کلیک کنید. مشتریان نمیتوانند از طریق یک ارائهدهنده منتشر نشده پرداخت انجام دهند، اما میتوانند هنوز توکنهای موجود خود که به چنین ارائهدهندهای مرتبط است را مدیریت کنند (حذف و تخصیص به اشتراک).
حالت آزمایشی¶
اگر میخواهید ارائهدهنده پرداخت را به عنوان آزمایش امتحان کنید، فیلد وضعیت را در فرم ارائهدهنده پرداخت به حالت آزمایشی تنظیم کنید، سپس اعتبارنامههای آزمایشی/ساندباکس ارائهدهنده خود را در تب اعتبارنامهها وارد کنید.
توجه
به طور پیشفرض، ارائهدهنده پرداخت در حالت آزمایشی منتشر نشده باقی میماند تا برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده نباشد.
هشدار
ما توصیه میکنیم از حالت آزمایشی در یک پایگاه داده تکراری یا آزمایشی استفاده کنید تا از بروز مشکلات احتمالی با شمارهگذاری فاکتورها جلوگیری کنید.
Payment methods¶
هر ارائهدهنده پرداخت به فهرستی از روشهای پرداخت پشتیبانیشده مرتبط است؛ روشهای ذکر شده در فیلد روشهای پرداخت در تب پیکربندی فرم ارائهدهنده پرداخت، همانهایی هستند که فعال شدهاند. برای فعال یا غیرفعال کردن یک روش پرداخت برای یک ارائهدهنده، روی فعالسازی روشهای پرداخت کلیک کنید، سپس دکمه تغییر وضعیت روش مرتبط را کلیک کنید.
نکته
روشهای پرداخت بر اساس ترتیب توالی آنها در وبسایت شما نمایش داده میشوند. برای تغییر ترتیب آنها، روی فعالسازی روشهای پرداخت در فرم ارائهدهنده پرداخت کلیک کنید، سپس در فهرست روشهای پرداخت، روشهای پرداخت را به ترتیب دلخواه بکشید و رها کنید.
آیکونها و برندها¶
آیکونهای نمایش داده شده در کنار روش پرداخت در وبسایت شما، یا آیکونهای برندهای فعالشده برای روش پرداخت هستند یا اگر آیکونی وجود نداشته باشد، آیکونهای خود روشهای پرداخت هستند. برای تغییر آنها، به
، یا بروید، سپس روی روش پرداخت کلیک کنید.برای تغییر آیکون یک روش پرداخت، موس خود را روی تصویر در گوشه بالای سمت راست فرم روش پرداخت ببرید و روی آیکون (مداد) کلیک کنید.
تب برندها را انتخاب کنید تا برندهای فعالشده برای روش پرداخت را مشاهده کنید. برندها و آیکونهای مربوط به آنها بر اساس ترتیب توالی نمایش داده میشوند؛ برای تغییر ترتیب آنها، آنها را بکشید و در ترتیب دلخواه رها کنید. برای تغییر آیکون یک برند، برند را انتخاب کنید، سپس در پنجره پاپآپ که باز میشود، موس را روی تصویر در گوشه بالای سمت راست ببرید و روی آیکون (مداد) کلیک کنید.
پیکربندی پیشرفته¶
برای پیکربندی بیشتر روشهای پرداخت، به حالت توسعهدهنده را فعال کنید. سپس تب پیکربندی را برای تطبیق ویژگیها کلیک کنید.
، یا بروید. روی روش پرداخت کلیک کنید، سپس حالتخطر
هر روش پرداخت به گونهای پیشپیکربندی شده است که با رفتار ارائهدهندگان پرداخت و یکپارچگی آنها با اودو هماهنگ باشد. هرگونه تغییر در این پیکربندی ممکن است منجر به خطاهایی شود و باید ابتدا در یک پایگاه داده تکراری یا آزمایشی تست شود.
تغییرات در پیکربندی روش پرداخت تنها تا حد قابلیتهای روش و ارائهدهنده کار میکنند. برای مثال، افزودن کشورها برای یک روش پرداخت که فقط در یک کشور پشتیبانی میشود یا فعال کردن توکنیزیشن برای یک روش که به یک ارائهدهنده متصل است که این ویژگی را پشتیبانی نمیکند، نتیجه مطلوب را به دست نمیدهد.
توکنیزیشن¶
اگر ارائهدهنده پرداخت این ویژگی را پشتیبانی کند, مشتریان میتوانند جزئیات روش پرداخت خود را برای استفادههای بعدی ذخیره کنند. برای فعال کردن این ویژگی، به تب پیکربندی ارائهدهنده پرداخت منتخب بروید و گزینه اجازه به ذخیره روشهای پرداخت را فعال کنید.
در این حالت، یک توکن پرداخت در اودو ایجاد میشود که برای استفاده به عنوان روش پرداخت در پرداختهای بعدی بدون نیاز به وارد کردن مجدد جزئیات روش پرداخت توسط مشتری به کار میرود. این ویژگی به ویژه برای نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک و اشتراکهایی که از پرداختهای دورهای استفاده میکنند مفید است.
نکته
برای افزودن یا حذف جزئیات روش پرداخت ذخیره شده خود، مشتریان میتوانند روی گزینه مدیریت روشهای پرداخت در پورتال مشتری کلیک کنند.
PCI DSS و گواهی انطباق
اودو گواهی PCI DSS ندارد زیرا اطلاعات دارنده کارت را ذخیره نمیکند و پرداختها را پردازش نمیکند. در عوض، توکنیزیشن و پرداخت را به ارائهدهندگان پرداخت خارجی واگذار میکند، که به این معنی است که به عنوان یک مشتری اودو، شما تنها باید پرسشنامه خودارزیابی حداقلی (SAQ) را با ارائهدهنده تکمیل کنید تا گواهی انطباق (AoC) را دریافت کرده و انطباق با PCI را به دست آورید. اودو نباید به عنوان پردازشگر پرداخت یا ارائهدهنده خدمات شخص ثالث در SAQ ذکر شود.
دریافت دستی¶
اگر ارائهدهنده پرداخت این ویژگی را پشتیبانی کند, میتوانید پرداختها را در دو مرحله مجاز کرده و دریافت کنید. برای فعال کردن این ویژگی، به تب پیکربندی ارائهدهنده پرداخت منتخب بروید و گزینه دریافت مبلغ به صورت دستی را فعال کنید.
زمانی که یک پرداخت را مجاز میکنید، وجوه روی روش پرداخت مشتری رزرو میشود اما فوراً دریافت نمیشود. آنها زمانی دریافت میشوند که شما پرداخت را به صورت دستی بعداً دریافت کنید. همچنین میتوانید مجوز را لغو کرده و وجوه رزرو شده را آزاد کنید. دریافت دستی پرداختها در بسیاری از موقعیتها مفید است:
تأیید پرداخت را دریافت کرده و تا ارسال سفارش صبر کنید تا پرداخت دریافت شود.
قبل از تکمیل پرداخت و آغاز فرآیند تکمیل، سفارشات را بررسی و تأیید کنید که قانونی هستند.
از هزینههای احتمالی بالای بازپرداخت برای پرداختهای بازپرداختشده جلوگیری کنید: ارائهدهندگان پرداخت از شما هزینهای برای لغو مجوز دریافت نمیکنند.
مبلغ ودیعه امنیتی را نگه دارید تا بعداً بازگردانید، منهای هرگونه کسر (مثلاً در صورت آسیبدیدگی).
برای دریافت پرداخت پس از مجاز شدن آن، به سفارش فروش یا فاکتور مربوطه بروید و روی دکمه دریافت تراکنش کلیک کنید. برای آزاد کردن وجوه، روی دکمه لغو تراکنش کلیک کنید.
توجه
برخی از ارائهدهندگان پرداخت تنها از دریافت بخشی از مبلغ مجاز شده پشتیبانی میکنند. مبلغ باقیمانده سپس میتواند یا دریافت شود یا لغو شود. این ارائهدهندگان در جدول بالا مقدار کامل و جزئی دارند. ارائهدهندگانی که تنها از دریافت یا لغو کل مبلغ پشتیبانی میکنند مقدار فقط کامل دارند.
احتمالاً وجوه برای همیشه رزرو نمیشوند. پس از مدت زمانی معین، ممکن است به طور خودکار به روش پرداخت مشتری بازگردانده شوند. برای مدت زمان دقیق رزرو، به مستندات ارائهدهنده پرداخت خود مراجعه کنید.
اودو این ویژگی را برای همه ارائهدهندگان پرداخت پشتیبانی نمیکند، اما برخی از آنها اجازه دریافت دستی از رابط وبسایت خود را میدهند.
بازپرداختها¶
اگر ارائهدهنده پرداخت شما از این ویژگی پشتیبانی کند، میتوانید پرداختها را مستقیماً از طریق Odoo بازپرداخت کنید. نیازی به فعالسازی آن نیست. برای بازپرداخت یک پرداخت مشتری، به آن بروید و دکمه بازپرداخت را کلیک کنید.
توجه
برخی از ارائهدهندگان پرداخت از بازپرداخت تنها بخشی از مبلغ پشتیبانی میکنند. مبلغ باقیمانده نیز میتواند بهطور اختیاری بازپرداخت شود. این ارائهدهندگان دارای مقدار تمام و جزئی در جدول بالا هستند. ارائهدهندگانی که فقط از بازپرداخت کل مبلغ پشتیبانی میکنند، مقدار فقط تمام را دارند.
Odoo از این ویژگی برای تمام ارائهدهندگان پرداخت پشتیبانی نمیکند، اما برخی از آنها اجازه بازپرداخت پرداختها از طریق رابط وبسایت خود را میدهند.
پرداخت سریع¶
اگر ارائهدهنده پرداخت شما از این ویژگی پشتیبانی کند، میتوانید به مشتریان اجازه دهید از دکمههای Google Pay و Apple Pay استفاده کرده و سفارشهای eCommerce خود را با یک کلیک پرداخت کنند. زمانی که آنها از یکی از این دکمهها استفاده میکنند، مشتریان مستقیماً از سبد خرید به صفحه تایید میروند بدون اینکه فرم تماس را پر کنند. تنها کافی است پرداخت را در فرم پرداخت گوگل یا اپل تایید کنند.
برای فعالسازی این ویژگی، به تب پیکربندی ارائهدهنده پرداخت منتخب بروید و گزینه اجازه پرداخت سریع را فعال کنید.
توجه
تمامی قیمتهایی که در فرم پرداخت سریع نمایش داده میشوند، همیشه شامل مالیات هستند.
دسترسپذیری¶
شما میتوانید دسترسپذیری ارائهدهنده پرداخت را با مشخص کردن حداکثر مبلغ مجاز و تغییر ارزها و کشورها در تب پیکربندی تطبیق دهید.
نکته
برای نمایش گزارشی از دسترسپذیری ارائهدهندگان پرداخت و روشهای پرداخت و کمک به تشخیص مشکلات احتمالی دسترسپذیری در فرم پرداخت، حالت حالت توسعهدهنده را فعال کنید، سپس روی آیکون (باکت) در کنار عنوان انتخاب یک روش پرداخت در فرم پرداخت کلیک کنید. گزارش شامل فهرستی از ارائهدهندگان پرداخت فعال و روشهای پرداخت، دلایل عدم دسترسپذیری هر ارائهدهنده یا روش پرداخت (در صورت لزوم) و فهرستی از ارائهدهندگان پشتیبانیشده برای هر روش پرداخت است.
ارزها و کشورها¶
تمامی ارائهدهندگان پرداخت فهرستی متفاوت از ارزها و کشورهای موجود دارند. این فهرست بهعنوان اولین فیلتر در هنگام عملیات پرداخت عمل میکند، یعنی روشهای پرداخت مرتبط با ارائهدهنده پرداخت در دسترس نخواهند بود اگر ارز یا کشور مشتری در فهرست پشتیبانیشده نباشد. از آنجا که ممکن است خطاها، بهروزرسانیها و اطلاعات ناشناختهای در فهرست ارزها و کشورهای موجود وجود داشته باشد، امکان اضافه یا حذف ارزها یا کشورهای پشتیبانیشده توسط یک ارائهدهنده پرداخت وجود دارد.
توجه
روشهای پرداخت همچنین فهرست خود را از ارزها و کشورهای موجود دارند که بهعنوان فیلتر دیگری در هنگام عملیات پرداخت عمل میکند.
اگر فهرست ارزها یا کشورهای پشتیبانیشده خالی باشد، به این معنی است که فهرست بیش از حد طولانی است که نمایش داده شود، یا Odoo اطلاعاتی در مورد آن ارائهدهنده پرداخت ندارد. ارائهدهنده پرداخت در دسترس خواهد بود، حتی اگر ممکن است پرداخت در مراحل بعدی رد شود اگر کشور یا ارز پشتیبانی نشود.
حداکثر مبلغ¶
شما میتوانید حداکثر مبلغ`ی که میتوان با ارائهدهنده منتخب پرداخت کرد را محدود کنید. اگر فیلد را روی `0.00 قرار دهید، ارائهدهنده پرداخت بدون توجه به مبلغ پرداخت در دسترس خواهد بود.
مهم
این ویژگی بهطور خاص برای صفحاتی که به مشتری اجازه میده
دفتر پرداخت¶
یک دفتر پرداخت باید برای ارائهدهنده پرداخت تعریف شود تا پرداختها را در حساب معوق ثبت کند. بهطور پیشفرض، دفتر بانک بهعنوان دفتر پرداخت برای تمام ارائهدهندگان پرداخت اضافه میشود. برای تغییر آن، به تب پیکربندی ارائهدهنده پرداخت منتخب بروید و دفتر پرداخت دیگری را انتخاب کنید.
توجه
دفتر پرداخت باید یک دفتر بانک باشد.
یک دفتر پرداخت میتواند برای چندین ارائهدهنده پرداخت استفاده شود.
دفاتر پرداخت فقط زمانی باید پیکربندی شوند که اپلیکیشن فاکتورینگ یا حسابداری نصب شده باشد.
دیدگاه حسابداری¶
از دیدگاه حسابداری، دو نوع جریان کاری پرداخت آنلاین وجود دارد: پرداختهایی که مستقیماً به حساب بانکی شما واریز میشوند و جریان کاری معمول تطبیق را دنبال میکنند، و پرداختهایی که از ارائهدهندگان پرداخت آنلاین شخص ثالث پشتیبانی میشوند و نیاز به پیروی از جریان کاری حسابداری دیگری دارند. برای این پرداختها، باید تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید ورودیهای دفتر پرداخت خود را ثبت کنید. به شما توصیه میکنیم از حسابدار خود مشورت بگیرید.
بهطور پیشفرض، حساب بانکی که برای دفتر پرداخت تعریف شده استفاده میشود، اما شما همچنین میتوانید برای هر ارائهدهنده پرداخت یک حساب معوق مشخص کنید تا پرداختهای آن ارائهدهنده از سایر پرداختها جدا شود.