بهبود مداوم محصول

بهبود مستمر یک فلسفه عمومی است که به افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مداوم خود را بهبود دهند و کارهایی که تولید می‌کنند را ارتقا دهند.

روش‌های مختلفی تحت عنوان بهبود مستمر وجود دارند. این روش‌ها شامل کایزن، شش سیگما، و لین هستند. در حالی که مراحل خاص هر روش متفاوت است، هدف آنها یکسان است: اجرای فرآیندی که در آن بهبود یک هدف مداوم باشد، نه یک دستاورد یک‌باره.

بخش‌های زیر جزئیات مربوط به نحوه استفاده از اودوو برای پیاده‌سازی چهار مرحله عمومی رایج در بسیاری از استراتژی‌های بهبود مستمر محبوب را ارائه می‌دهند، به همراه پیوندهایی به مستندات مربوط به پیکربندی ویژگی‌های لازم. بخش نهایی جزئیات نحوه پیکربندی این پیاده‌سازی‌های اودوو در یک سازمان خاص را توضیح می‌دهد.

  1. شناسایی مشکلات

  2. پیشنهاد بهبودها

  3. اجرای استراتژی‌ها

  4. بررسی اقدامات

مهم

بهبود مستمر یک روش از پیش تعیین‌شده نیست. در حالی که بیشتر استراتژی‌ها بین چهار تا شش مرحله دارند، پیاده‌سازی صحیح نیازمند توسعه یک سیستم متناسب با نیازهای خاص هر شرکت است.

این یک محدودیت نیست، بلکه یک مزیت است، زیرا این روش را به اندازه کافی انعطاف‌پذیر می‌کند تا به تقریباً هر استفاده‌ای سازگار شود. اودوو به ویژه در این زمینه خوب سازگار است، زیرا می‌تواند برای برآورده کردن نیازهای تقریباً هر گردش کار پیکربندی شود.

بنابراین، مهم است که به یاد داشته باشید محتویات زیر فقط نمونه‌هایی از نحوه استفاده از اودوو هستند. آنها باید بیشتر به عنوان نقطه شروع دیده شوند، نه یک طرح مشخص که هر سازمان باید آن را دنبال کند.

شناسایی مشکلات

قبل از اینکه بهبود شروع شود، لازم است مشخص شود که کجا بهبود لازم است. در اینجا است که شناسایی مشکلات اهمیت پیدا می‌کند. دو تا از بهترین اپلیکیشن‌های اودوو برای شناسایی مشکلات در محصولات یا فرآیندها، Helpdesk و Quality هستند.

مدیریت تیکت ها

اپلیکیشن Helpdesk برای دریافت بازخورد از خارج سازمان، مانند از مشتریان یا مراجعان، مفید است. این کار از طریق پیاده‌سازی یکی (یا بیشتر) از روش‌های دریافت تیکت‌ها انجام می‌شود، از جمله ایمیل‌های مستعار، مکالمات چت زنده، و فرم‌های وب‌سایت.

با استفاده از این روش‌ها، مشتریان می‌توانند بازخوردی در مورد مشکلات ارسال کنند که سپس توسط یکی از اعضای تیم Helpdesk بررسی می‌شود. بسته به نتیجه بررسی، عضو تیم ممکن است تصمیم بگیرد اقداماتی اضافی انجام دهد تا از رسیدگی به مشکل اطمینان حاصل شود. این اقدامات ممکن است شامل ایجاد یک هشدار کیفیت باشد.

کیفیت

اپلیکیشن Quality برای دریافت بازخورد از داخل سازمان، مانند از کارکنان مفید است.

یکی از روش‌های انجام این کار، راه‌اندازی یک نقطه کنترل کیفیت (QCP) است. یک QCP برای ایجاد خودکار بررسی‌های کیفیت در فواصل زمانی منظم استفاده می‌شود، که از کارکنان می‌خواهد کیفیت محصول را بررسی و تأیید کنند.

اگر مشکلی پیدا شود، یک کارمند می‌تواند یک هشدار کیفیت ایجاد کند تا تیم کیفیت را مطلع کند. هشدارهای کیفیت همچنین می‌توانند مستقل از QCP ایجاد شوند، در صورتی که کارمندی مشکلی را کشف کند بدون اینکه از او خواسته شده باشد بررسی کند. این یک روش عالی برای کارکنان پشتیبانی مشتری است تا یک مشکل را که توسط تیکت مشتری به آنها اطلاع داده شده، به تیم کیفیت گزارش دهند.

پیشنهاد بهبودها

پس از شناسایی مشکل، مرحله بعدی پیشنهاد ایده‌ها برای حل مشکل است. مانند شناسایی مشکلات، اپلیکیشن Quality همچنین برای پیشنهاد بهبودها مفید است. علاوه بر این، اپلیکیشن PLM (مدیریت چرخه حیات محصول) نیز می‌تواند برای این منظور استفاده شود.

کیفیت

هنگامی که یک هشدار کیفیت برای جلب توجه تیم کیفیت به یک مشکل ایجاد می‌شود، می‌توان از تب‌های اقدامات اصلاحی و اقدامات پیشگیرانه برای ارائه بازخورد در مورد چگونگی رسیدگی به مشکل استفاده کرد.

تب اقدامات اصلاحی برای پیشنهاد یک روش برای رفع مشکلات مربوط به موضوع استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پیچ‌ها را محکم‌تر ببندید تا صندلی در جای خود باقی بماند.

تب اقدامات پیشگیرانه برای پیشنهاد روشی برای جلوگیری از بروز مشکل در آینده استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پیچ‌ها را زیاد محکم نکنید، چون ممکن است آسیب ببینند.

تیم کیفیت که هشدار را بررسی می‌کند، این اقدامات پیشنهادی را می‌بیند و می‌تواند آنها را هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه رسیدگی به مشکل مد نظر قرار دهد.

PLM

اپلیکیشن PLM برای مدیریت چرخه عمر یک محصول از معرفی آن تا هر نسخه متوالی استفاده می‌شود. بنابراین، برای آزمایش ایده‌ها برای بهبود محصولات مفید است.

با استفاده از سفارشات تغییرات مهندسی، تیم‌های مدیریت محصول می‌توانند نسخه‌های جدید از BoM محصولات ایجاد کنند، اجزاء یا عملیات خاصی را اضافه یا حذف کنند. محصولات ایجاد شده با استفاده از این |BoM|ها وارد فرآیند بازبینی می‌شوند تا اثربخشی تغییرات تأیید شود.

اجرای استراتژی‌ها

اجرای استراتژی‌ها شامل عملی کردن راه‌حل‌های پیشنهادی از مرحله پیشنهاد بهبودها است. اپلیکیشن PLM در این مرحله همچنان مفید است، زیرا می‌توان آن را برای به‌روزرسانی BoM پیکربندی کرد. همچنین، اپلیکیشن Field Service می‌تواند توسط برخی شرکت‌ها برای بهبود محصولات که قبلاً به مشتریان فروخته شده است، استفاده شود.

PLM

زمانی که تغییرات BoM از فرآیند بازبینی صحیح عبور کرد، می‌توان آنها را تأیید کرد و BoM به‌روزرسانی‌شده را به کار برد. این کار با پیکربندی یکی از مراحل بازبینی ECO برای اعمال تغییرات انجام می‌شود، که در آن نقطه BoM به‌روزرسانی‌شده برای |MO|های جدید در دسترس قرار می‌گیرد.

محصولات BoM می‌توانند همچنان به‌روزرسانی شوند، در صورت نیاز. ویژگی‌های کنترل نسخه در اپلیکیشن PLM مدیریت آسان تمام نسخه‌های یک BoM خاص را ممکن می‌سازد.

خدمات میدانی

اپلیکیشن PLM راهی عالی برای ایجاد تغییرات در BoM محصولات است. با این حال، این تغییرات فقط بر محصولات تولیدشده با استفاده از BoM جدید تأثیر می‌گذارد. اگر محصول معیوبی قبلاً به مشتری فروخته شده باشد، ممکن است لازم باشد آن محصول تعمیر (یا به‌روزرسانی) شود.

در چنین شرایطی، اپلیکیشن Field Service می‌تواند برای برنامه‌ریزی مداخلات در محل استفاده شود. این مداخلات به تکنسین‌های خدمات (یا سایر کارکنان) این امکان را می‌دهد که به محل مشتری ارسال شوند تا مشکل یک محصول را حل کنند.

بررسی اقدامات

بررسی اقدامات جایی است که قسمت "مستمر" بهبود مستمر وارد عمل می‌شود، زیرا این امکان را به سازمان می‌دهد که تصمیمات گرفته‌شده در مراحل قبلی را ارزیابی کند. بنابراین، این مرحله اساساً بازگشت به ابتدای فرآیند است، تا مشکلات اضافی شناسایی و برطرف شوند.

این بدین معناست که باید از اپلیکیشن‌های Helpdesk و Quality دوباره برای دریافت بازخورد مشتریان و کارکنان استفاده شود. اپلیکیشن دیگری که ممکن است در این مرحله مفید باشد، اپلیکیشن Surveys است.

نظرسنجی‌ها

پس از پیاده‌سازی تغییرات در یک محصول یا فرآیند، ممکن است بهتر باشد که از مشتریان به طور مستقیم درخواست بازخورد کنید، به جای اینکه منتظر بمانید تا خودشان نظر دهند. این می‌تواند بازخوردهایی را آشکار کند که مشتریان ممکن است در غیر این صورت از به اشتراک گذاشتن آن خودداری کرده باشند.

یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار استفاده از اپلیکیشن Surveys است. ایجاد یک نظرسنجی و ارسال آن به مشتریانی که محصول به‌روزرسانی‌شده دریافت کرده‌اند، احتمال دریافت بازخوردهای مرتبط درباره محصول را افزایش می‌دهد.

مثال گردش کار: بهبود محصول رخت‌آویز

Wood Hut یک تولیدکننده محصولات چوبی باکیفیت است. آنها متعهد به تولید محصولات با بالاترین کیفیت ممکن هستند و همیشه در جستجوی راه‌هایی برای بهبود محصولات خود به همراه فرآیندهای استفاده‌شده برای تولید آنها هستند.

Wood Hut از پلتفرم Odoo برای مدیریت تمامی اجزاء فرآیندهای تولید، تکمیل و رضایت مشتری خود استفاده می‌کند. آنها یک گردش کار بهبود محصول سفارشی ایجاد کرده‌اند که اپلیکیشن‌های Helpdesk، Quality، PLM و Manufacturing را در بر می‌گیرد.

یکی از محبوب‌ترین محصولات Wood Hut رخت‌آویز آنهاست. این محصول کاملاً از بلوط ساخته شده است و مشتریان آن را به عنوان محصولی "شیک و زیبا" توصیف می‌کنند. با این حال، بازخوردهای اخیر مشتریان در مورد رخت‌آویز به مشکلات کیفیتی اشاره کرده که نیاز به بازنگری فرآیند تولید فعلی دارد.

گردش کار بازنگری محصول زمانی آغاز می‌شود که تیم پشتیبانی مشتری یک تیکت در اپلیکیشن Helpdesk دریافت می‌کند از یک مشتری که با رخت‌آویز خریداری‌شده خود مشکل دارد. مشتری، Abigail Peterson، متوجه شده که رخت‌آویز او زمانی که بیش از پنج کاپشن از آن آویزان باشد، سقوط می‌کند. این یک مشکل بزرگ است زیرا رخت‌آویز دارای میله کافی برای شش کاپشن است.

یک تیکت Helpdesk در مورد مشکلی با محصول رخت‌آویز.

مارک، کارمند پشتیبانی مشتری که به تیکت Helpdesk اختصاص داده شده است، اپلیکیشن Quality را باز می‌کند و یک هشدار کیفیت جدید ایجاد می‌کند. او تیم تولید کیفیت را تگ می‌کند و جولی آندرسون را به‌عنوان کارمند کیفیت مسئول هشدار منصوب می‌کند.

جولی هشدار را بررسی می‌کند و با تیم خود در مورد بهترین مسیر اقدام مشورت می‌کند. آنها تصمیم می‌گیرند که لازم است BoM محصول بازنگری شود تا از وقوع مشکل در آینده جلوگیری شود که این موضوع را در تب اقدامات اصلاحی هشدار کیفیت یادداشت می‌کند.

یک هشدار کیفیت در مورد مشکل محصول رخت‌آویز ایجاد شده است.

سپس جولی در چت هشدار کیفیت با مهندس محصول، جو کازان، پیامی ارسال می‌کند تا توجه او را به این مشکل جلب کند. جو اپلیکیشن PLM را باز کرده و یک ECO جدید ایجاد می‌کند، مشکل رخت‌آویز را یادداشت کرده و پیشنهاد می‌دهد که تغییر در BoM محصول ممکن است لازم باشد.

یک |ECO| ایجاد شده برای به‌روزرسانی |BoM| محصول رخت‌آویز.

جو روی دکمه شروع بازنگری کلیک می‌کند، و سپس دکمه هوشمند بازنگری را برای باز کردن نسخه دوم BoM رخت‌آویز فشار می‌دهد. این BoM همراه با ECO ایجاد شده است و تا زمانی که تأیید نشود، بایگانی می‌ماند.

پس از انجام برخی آزمایش‌ها، جو متوجه می‌شود که افزودن یک میله پشتیبانی فلزی به رخت‌آویز آن را تقویت می‌کند و به رخت‌آویز این امکان را می‌دهد که شش یا بیشتر کاپشن را بدون سقوط نگه دارد. او BoM را به‌روزرسانی کرده و میله پشتیبانی را به‌عنوان یکی از اجزاء اضافه می‌کند، و یک عملیات اضافی اضافه می‌کند تا مطمئن شود که در طول فرآیند تولید نصب می‌شود. در نهایت، او پیامی در چت ECO می‌گذارد و به مدیر خود، خوزه، اطلاع می‌دهد که آماده بازبینی است.

به‌روزرسانی |BoM| رخت‌آویز، برای اضافه کردن یک جزء و عملیات اضافی.

خوزه تغییرات را بررسی کرده و تأیید می‌کند که این روش مؤثری برای رفع مشکل رخت‌آویز است. او ECO را به مرحله تأییدشده منتقل می‌کند، که نسخه دوم BoM رخت‌آویز را به نسخه فعلی تبدیل می‌کند.

اکنون، هر بار که یک MO برای تولید رخت‌آویز ایجاد می‌شود، BoM به‌روزرسانی‌شده به‌طور خودکار انتخاب می‌شود. Wood Hut شروع به تولید رخت‌آویز بهبود یافته می‌کند و بازخورد مشتریان تأیید می‌کند که نسخه جدید مشکل نسخه قبلی را برطرف کرده است.

با استفاده از پلتفرم Odoo، Wood Hut یک فرآیند بهبود محصول از ابتدا تا انتها پیاده‌سازی کرده است. از آنجایی که اجزای ضروری این فرآیند (بازخورد مشتری، کنترل کیفیت و غیره) همیشه فعال هستند، می‌توان از آن برای به‌روزرسانی مستمر محصولات و فرآیندها استفاده کرد.