گزارش تحلیل خرید

گزارش تحلیل خرید آمار مربوط به محصولاتی که با استفاده از اپلیکیشن خرید Odoo خریداری شده‌اند را ارائه می‌دهد. این داده‌ها برای درک بهتر معیارهای کلیدی مرتبط با سفارشات خرید (POs) از جمله مقدار محصولات سفارش داده‌شده و دریافتی، زمان لازم برای دریافت محصولات خریداری شده و موارد دیگر مفید است.

برای باز کردن گزارش تحلیل خرید، به اپلیکیشن خرید ‣ گزارش‌دهی ‣ خرید بروید.

مهم

گزارش تحلیل خرید یکی از گزارش‌های موجود در مجموعه اپلیکیشن‌های Odoo است. این مستندات فقط به بررسی معیارهای خاص گزارش تحلیل خرید پرداخته و چند نمونه از کاربردهای آن را نیز ارائه می‌دهد.

برای مشاهده یک نمای کلی از ویژگی‌های اصلی موجود در بیشتر گزارش‌های اودوو، مستندات مربوط به اصول گزارش‌دهی را مشاهده کنید.

معیارها

واحدهای اندازه‌گیری (Measures) به مجموعه‌های مختلف داده‌ای اشاره دارند که می‌توانند در گزارش تحلیل خرید نمایش داده شوند، و هر مجموعه داده‌ای نمایانگر یک آمار کلیدی درباره POs یا محصولات است. برای انتخاب یک واحد اندازه‌گیری، روی دکمه Measures کلیک کرده و یکی از گزینه‌ها را از منوی کشویی انتخاب کنید:

  • تعداد خطوط: تعداد خطوط سفارش PO در تمامی POs.

  • هزینه متوسط: هزینه متوسط POs.

  • روزها تا تأیید: تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا یک PO تأیید شود.

  • روزها تا دریافت: تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا محصولات در یک PO دریافت شوند.

  • وزن ناخالص: وزن کل محصولات خریداری شده.

  • تعداد صورتحساب شده: تعداد محصول (یا محصولات) که برای آن‌ها فاکتور صادر شده است.

  • تعداد سفارش داده شده: تعداد محصول (یا محصولات) سفارش داده شده.

  • تعداد دریافت شده: تعداد محصول (یا محصولات) سفارش داده شده که دریافت شده است.

  • تعداد برای صورتحساب: تعداد محصول (یا محصولات) سفارش داده شده که هنوز فاکتور برای آن‌ها صادر نشده است.

  • مجموع: مجموع هزینه‌ها، شامل مالیات.

  • مجموع بدون مالیات: مجموع هزینه‌ها، بدون احتساب مالیات. این واحد اندازه‌گیری به طور پیش‌فرض انتخاب می‌شود.

  • حجم: حجم کل محصولات سفارش داده شده، برای محصولاتی که بر اساس حجم اندازه‌گیری می‌شوند.

  • تعداد: تعداد کل POs.

نکته

زمانی که یکی از گزینه‌های (نمایش نمودار) فعال باشد، تنها یک معیار می‌تواند انتخاب شود. با این حال، با استفاده از (جدول محوری), می‌توان چندین معیار و معیارهای مختلف برای گروه‌بندی (بر روی محورهای x و y) را انتخاب کرد.

نمونه کاربرد: تعیین تعداد روزها برای دریافت محصولات از هر فروشنده

یکی از کاربردهای ممکن برای گزارش تحلیل خرید، تعیین زمان تحویل محصولات از هر فروشنده است. این امر به شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری درباره انتخاب فروشندگان برای خرید بگیرند.

مثال

یک فروشگاه دوچرخه محلی به نام Bike Haus دوچرخه‌های یک‌چرخ، دوچرخه، سه‌چرخه و تمام لوازم جانبی مورد نیاز برای سواری و نگهداری آن‌ها را به فروش می‌رساند. آن‌ها موجودی خود را از چندین فروشنده مختلف خریداری می‌کنند و سپس این محصولات را از طریق فروشگاه خود به مشتریان می‌فروشند.

اخیراً، Bike Haus تصمیم گرفته است که مدیر خرید خود، دیوید، بررسی کند که هر یک از فروشندگان آن‌ها چه مدت زمانی برای تحویل محصولات خریداری‌شده در سال جاری، 2024، نیاز دارند.

دیوید با رفتن به اپلیکیشن خرید ‣ گزارش‌دهی ‣ خرید شروع می‌کند و نوع گراف (نمودار میله‌ای) را در بالای گزارش انتخاب می‌کند.

سپس، او روی دکمه (تغییر وضعیت) در سمت راست نوار جستجو کلیک می‌کند تا منوی کشویی آن باز شود. در بخش فیلتر تاریخ تأیید، اطمینان حاصل می‌کند که فقط فیلتر 2024 فعال است. سپس، گزینه فروشنده را در بخش گروه‌بندی بر اساس انتخاب کرده و سپس روی منوی کشویی کلیک می‌کند تا آن را ببندد.

در نهایت، دیوید روی منوی کشویی Measures کلیک کرده و گزینه روزها تا دریافت را انتخاب می‌کند.

با فعال بودن همه این گزینه‌ها، گزارش تحلیل خرید یک نمودار میله‌ای نشان می‌دهد، با یک میله برای هر تأمین‌کننده که میانگین تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا محصولات خریداری‌شده از تأمین‌کننده دریافت شوند را نشان می‌دهد.

با استفاده از این داده‌ها، دیوید می‌تواند ببیند که ارسال محصولات خریداری‌شده از Bike Friends به طور متوسط بیش از ۴.۵ روز طول می‌کشد. این زمان بیش از چهار برابر زمانی است که هر تأمین‌کننده دیگر می‌برد.

بر اساس این یافته‌ها، دیوید تصمیم می‌گیرد که مقدار محصولات خریداری‌شده از Bike Friends را کاهش دهد.

گزارش خرید، که میانگین روزهای دریافت محصولات از تأمین‌کنندگان را نشان می‌دهد.

مورد استفاده: مقایسه سفارشات خرید (POs) تأمین‌کننده برای دو دوره زمانی

استفاده دیگری از گزارش تحلیل خرید مقایسه آمار کلیدی درباره POs برای دو دوره زمانی مختلف برای یک تأمین‌کننده خاص است. با انجام این کار، درک نحوه افزایش یا کاهش خریدها از تأمین‌کننده آسان می‌شود.

مثال

بر اساس مثال قبلی, یک ماه از زمانی که Bike Haus تصمیم به کاهش مقدار محصولات خریداری‌شده از Bike Friends، یکی از خرده‌فروشان آنها، گرفته است، گذشته است. مدیر خرید Bike Haus، دیوید، می‌خواهد تأثیر این تصمیم را بر مقدار پولی که برای خرید محصولات Bike Friends صرف کرده‌اند، درک کند.

دیوید ابتدا به برنامه خرید ‣ گزارش‌دهی ‣ خرید می‌رود. سپس گزینه (جدول محوری) را در بالای صفحه انتخاب می‌کند.

در نوار جستجو، او عبارت Bike Friends را تایپ کرده و روی Enter کلیک می‌کند تا گزارش فقط داده‌های مربوط به خریدهای انجام‌شده از Bike Friends را نشان دهد.

سپس، دیوید روی دکمه (تغییر حالت) در سمت راست نوار جستجو کلیک کرده تا منوی کشویی آن را باز کند. در فیلد تاریخ تأیید، فیلترهای ژوئن و ۲۰۲۴ را فعال نگه می‌دارد. او همچنین در بخش مقایسه گزینه تاریخ تأیید: دوره قبلی را انتخاب کرده و سپس از منوی کشویی کلیک می‌کند تا آن را ببندد.

بعد، دیوید روی منوی کشویی Measures کلیک می‌کند. او داده‌های مجموع و مجموع بدون مالیات را فعال نگه می‌دارد و داده‌های سفارش و تعداد را غیرفعال می‌کند.

در نهایت، دیوید روی دکمه مجموع در بالای ردیف‌ها در جدول محوری کلیک کرده و گزینه محصول را انتخاب می‌کند.

با پیکربندی تمام این گزینه‌ها، گزارش تحلیل خرید یک جدول محوری نشان می‌دهد که داده‌های خرید برای ماه جاری، ژوئن، را با ماه قبلی، مه، مقایسه می‌کند.

جدول محوری به دو ستون اصلی تقسیم شده است: یکی برای مجموع هزینه‌شده بدون مالیات و دیگری برای مجموع هزینه‌شده با مالیات. این ستون‌ها به سه ستون کوچکتر تقسیم می‌شوند: مقدار هزینه‌شده در مه، مقدار هزینه‌شده در ژوئن و تغییرات بین دو ماه، که به صورت درصد نمایش داده می‌شود.

در سمت چپ جدول محوری، یک ردیف برای هر محصول خریداری‌شده از Bike Friends در طول ماه ژوئن نمایش داده می‌شود. با استفاده از این گزارش، دیوید قادر است ببیند که Bike Haus نسبت به ماه گذشته پول کمتری برای محصولات خریداری‌شده از Bike Friends هزینه کرده است.

گزارش خرید، مقایسه مقدار هزینه‌شده در یک تأمین‌کننده.