مدیریت سفارش¶
زمانی که یک مشتری در تجارت الکترونیک شما سفارش میدهد، سه نوع رکورد وجود دارد که باید در Odoo مدیریت شوند:
سفارشات فروش¶
وضعیت سفارش و پرداخت¶
اولین قدم زمانی که یک مشتری یک محصول را به سبد خرید خود اضافه میکند، ایجاد یک پیشفاکتور است. سفارشات میتوانند از طریق وبسایت یا اپ فروش مدیریت شوند. سفارشات تجارت الکترونیک میتوانند بهطور خودکار به یک تیم فروش خاص اختصاص داده شوند، با رفتن به . در بخش فروشگاه - فرآیند پرداخت، یک تیم فروش یا فروشنده را برای مدیریت سفارشات تجارت الکترونیک انتخاب کنید.
سفارشات را میتوان در زیر
پیدا کرد. هر سفارش از وضعیتهای مختلفی عبور میکند:پیشفاکتور: یک محصول جدید به سبد خرید اضافه شده است، اما مشتری هنوز از فرآیند پرداخت عبور نکرده است؛
پیشفاکتور ارسال شده: مشتری از فرآیند پرداخت عبور کرده و سفارش را تأیید کرده است، اما پرداخت هنوز تأیید نشده است؛
سفارش: مشتری از فرآیند پرداخت عبور کرده، سفارش را تأیید کرده و پرداخت دریافت شده است.
سبد خرید رها شده¶
یک سبد خرید رها شده نمایانگر یک سفارشی است که مشتری فرآیند تأیید پرداخت را به پایان نرسانده است. برای این سفارشات، امکان ارسال یک یادآوری ایمیلی به مشتری بهطور خودکار وجود دارد. برای فعالسازی این ویژگی، به ایمیل و بازاریابی، بهطور خودکار ایمیلهای سبد خرید رها شده را ارسال کنید را فعال کنید. پس از فعالسازی، میتوانید زمان تأخیر ارسال ایمیل را تنظیم کرده و الگوی ایمیل مورد استفاده را شخصیسازی کنید.
بروید و در بخشتوجه
برای ایمیلهای سبد خرید رها شده، مشتری باید یا اطلاعات تماس خود را در حین فرآیند پرداخت وارد کرده باشد؛ یا زمانی که محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده، وارد شده باشد.
سفارشات تحویل¶
جریان تحویل¶
پس از تأیید یک پیشفاکتور، یک سفارش تحویل بهطور خودکار ایجاد میشود. مرحله بعدی پردازش این تحویل است.
بستهبندی سفارشات تجارت الکترونیک معمولاً نیاز به انتخاب محصول، آمادهسازی بستهبندی، چاپ برچسبهای حمل و نقل و ارسال به مشتری دارد. بسته به تعداد سفارشات، استراتژی یا منابع، این مراحل میتوانند بهعنوان یک یا چند عمل در Odoo در نظر گرفته شوند.
یک ایمیل خودکار میتواند به مشتری ارسال شود زمانی که وضعیت انتقال در Odoo به “انجام شده” تغییر کند. برای این کار، ویژگی را در تنظیمات اپ موجودی فعال کنید.
توجه
اگر مشتریان مجاز به پرداخت هنگام برداشت سفارش خود در فروشگاهها یا از طریق انتقال بانکی باشند، پیشفاکتور تأیید نمیشود و موجودی رزرو نمیشود. سفارشات باید بهصورت دستی تأیید شوند تا محصولات در موجودی رزرو شوند.
همچنین ملاحظه نمائید
بازگشتها و بازپرداختها¶
مشتریان تنها میتوانند یک سفارش را از طریق یک فرم آنلاین بازگردانند. بسته به استراتژی بازگشت یا نوع محصول، ممکن است بازگرداندن محصولات امکانپذیر نباشد.
بازپرداختهای کامل میتوانند بهطور مستقیم از داخل رابط سفارش به مشتریان ارسال شوند. ابتدا باید یک ارائهدهنده پرداخت سازگار با بازپرداخت فعال شود.
همچنین ملاحظه نمائید
فاکتورها و الزامات قانونی¶
آخرین مرحله یک سفارش تجارت الکترونیک، تولید فاکتور و ارسال آن به مشتری است. بسته به نوع کسبوکار (B2B یا B2C)، یک فاکتور میتواند بهطور خودکار تولید شود (B2B) یا بهطور درخواست مشتری (B2C). این فرآیند میتواند بهطور خودکار انجام شود اگر (و هنگامی که) پرداخت آنلاین تأیید شود.
برای خودکارسازی صدور فاکتور، به صدور فاکتور، فاکتور خودکار را فعال کنید.
بروید و در بخش