همگام‌سازی بانک

Odoo می‌تواند به طور مستقیم با موسسه بانکی شما همگام‌سازی شود تا تمام صورت‌حساب‌های بانکی به طور خودکار وارد پایگاه داده شما شوند.

برای بررسی اینکه آیا بانک شما با Odoo سازگار است یا نه، به ویژگی‌های حسابداری Odoo بروید و روی لیست موسسات پشتیبانی شده را ببینید کلیک کنید.

Odoo بیش از 25,000 موسسه در سراسر جهان را پشتیبانی می‌کند.

برای اتصال به بانک‌ها، Odoo از خدمات وب متعدد استفاده می‌کند:

  • Plaid: ایالات متحده آمریکا و کانادا

  • Yodlee: در سراسر جهان

  • Salt Edge: در سراسر جهان

  • Ponto: اروپا

  • Enable Banking: کشورهای اسکاندیناوی

همچنین ملاحظه نمائید

تراکنش‌ها

پیکربندی

کاربران داخلی

برای استفاده از این سرویس، شما نیاز به یک اشتراک معتبر Odoo Enterprise دارید. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده شما با قرارداد Odoo Enterprise شما ثبت شده است. همچنین ما از یک پروکسی بین پایگاه داده شما و ارائه‌دهنده شخص ثالث استفاده می‌کنیم، بنابراین در صورت بروز خطای اتصال، لطفاً بررسی کنید که فایروال یا پروکسی شما آدرس زیر را مسدود نکرده باشد:

اولین همگام‌سازی

شما می‌توانید همگام‌سازی را از طریق مراجعه به اپلیکیشن حسابداری و انتخاب Accounting ‣ Configuration ‣ Add a Bank Account آغاز کنید.

اکنون می‌توانید موسسه بانکی خود را جستجو کنید. آن را انتخاب کرده و مراحل همگام‌سازی با آن را دنبال کنید.

توجه

اگر در طول اولین همگام‌سازی خود با مشکلی مواجه شدید، لطفاً بررسی کنید که مرورگر وب شما پنجره‌های بازشو را مسدود نکرده باشد و افزونه مسدودکننده تبلیغات شما غیرفعال باشد.

مهم

هنگام راه‌اندازی همگام‌سازی صورت‌حساب‌های بانکی، Odoo به طور خودکار ثبت تراکنش‌های حسابداری را از تاریخ آخرین تراکنش +1 روز آغاز می‌کند (اگر روز آخرین تراکنش 31/12/2022 باشد، ثبت از 01/01/2023 آغاز می‌شود). اگر ژورنال هیچ تراکنشی نداشته باشد، Odoo تراکنش‌ها را تا جایی که ممکن است بازیابی می‌کند. شما می‌توانید محدودیت‌هایی برای زمان بازگشت تراکنش‌ها در Odoo با باز کردن اپلیکیشن حسابداری، رفتن به Accounting ‣ Lock Dates و تنظیم یک تاریخ در فیلد Journal Entries Lock Date اعمال کنید.

شما باید در طول اولین همگام‌سازی خود یک شماره تلفن برای ایمن‌سازی حساب خود ارائه دهید. ما از چنین اطلاعاتی درخواست می‌کنیم زیرا نمی‌خواهیم داده‌های شما به دست افراد نادرست بیافتد. بنابراین، اگر فعالیت‌های مشکوکی در حساب شما شناسایی کنیم، تمامی درخواست‌های دریافتی از حساب شما را مسدود کرده و شما نیاز دارید با استفاده از آن شماره تلفن آن را دوباره فعال‌سازی کنید.

ارائه‌دهنده شخص ثالث ممکن است برای اتصال به موسسه بانکی شما اطلاعات بیشتری درخواست کند. این اطلاعات در سرورهای Odoo ذخیره نمی‌شود.

به طور پیش‌فرض، تراکنش‌های بازیابی‌شده از یک منبع آنلاین در داخل یک صورت‌حساب گروه‌بندی می‌شوند و یک صورت‌حساب بانکی برای هر ماه ایجاد می‌شود. شما می‌توانید دوره ایجاد صورت‌حساب‌های بانکی را در تنظیمات ژورنال خود تغییر دهید.

برای مشاهده تمامی همگام‌سازی‌های خود، حالت developer mode را فعال کرده و به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization بروید.

همگام‌سازی به صورت دستی

پس از اولین همگام‌سازی شما، ژورنال‌های ایجادشده به طور پیش‌فرض هر 12 ساعت همگام‌سازی می‌شوند. اگر بخواهید، می‌توانید آن‌ها را به صورت دستی با کلیک بر روی دکمه Synchronize Now در داشبورد همگام‌سازی کنید.

به طور جایگزین، حالت developer mode را فعال کرده، به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization بروید، موسسه خود را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه Fetch transactions کلیک کنید.

مهم

برخی موسسات اجازه نمی‌دهند که تراکنش‌ها به طور خودکار بازیابی شوند. برای این موسسات، در طول همگام‌سازی خودکار حساب، پیامی خطا دریافت خواهید کرد که از شما خواسته می‌شود همگام‌سازی خودکار را غیرفعال کنید. این پیام را می‌توان در گفتگوی همگام‌سازی‌های آنلاین شما پیدا کرد. در این صورت، اطمینان حاصل کنید که همگام‌سازی‌های دستی را انجام دهید.

مشکلات

همگام‌سازی با خطا

برای گزارش یک خطای اتصال به پشتیبانی Odoo، حالت developer mode را فعال کرده، به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization بروید، اتصال ناموفق را انتخاب کرده و شرح خطا و ارجاع آن را کپی کنید.

همگام‌سازی قطع شده

اگر اتصال شما با پروکسی قطع شده باشد، می‌توانید با استفاده از دکمه Fetch Account دوباره به پروکسی متصل شوید.

توجه

اگر نتوانستید از دکمه Reconnect برای اتصال مجدد استفاده کنید، لطفاً مستقیماً با پشتیبانی تماس بگیرید و شناسه مشتری یا ارجاع خطا را که در گفتگوی شما ذکر شده است، ارسال کنید.

فرایند مهاجرت برای کاربرانی که Odoo را قبل از دسامبر 2020 نصب کرده‌اند

اگر شما از نسخه داخلی استفاده می‌کنید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که منبع شما با آخرین نسخه Odoo به‌روز است.

کاربرانی که قبل از دسامبر 2020 یک پایگاه داده ایجاد کرده‌اند، باید ماژول جدید را به صورت دستی نصب کنند تا از ویژگی‌های جدید استفاده کنند.

برای این کار، به Apps ‣ Update Apps List بروید، فیلتر پیش‌فرض را از نوار جستجو حذف کرده و account_online_synchronization را وارد کنید. سپس می‌توانید بر روی Install کلیک کنید. در نهایت، اطمینان حاصل کنید که تمامی کاربران شما با فشار دادن CTRL+F5 صفحه Odoo خود را به‌روز کنند.

توجه

  • تمامی همگام‌سازی‌های قبلی در طول نصب قطع می‌شوند و دیگر کار نخواهند کرد. برای مشاهده آن‌ها، حالت developer mode را فعال کرده و به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization بروید. امکان همگام‌سازی مجدد این اتصالات وجود ندارد؛ شما باید اتصالات جدید ایجاد کنید.

  • ماژول account_online_sync که ماژول قبلی برای همگام‌سازی آنلاین است را حذف نکنید. ماژول جدید آن را جایگزین می‌کند.

  • به طور پیش‌فرض، ماژول account_online_synchronization به طور خودکار همراه با حسابداری نصب می‌شود.

سوالات متداول

همگام‌سازی در زمان واقعی کار نمی‌کند. آیا این طبیعی است؟

این فرایند به‌طور واقعی در زمان واقعی طراحی نشده است زیرا ارائه‌دهندگان شخص ثالث حساب‌های شما را در فواصل زمانی مختلف همگام‌سازی می‌کنند. برای اجباری کردن همگام‌سازی و بازیابی صورت‌حساب‌ها، به Accounting Dashboard خود بروید و بر روی دکمه Synchronize Now کلیک کنید. همگام‌سازی و بازیابی تراکنش‌ها با فعال کردن حالت developer mode و رفتن به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization انجام دهید. برخی از ارائه‌دهندگان تنها یکبار در روز امکان بروزرسانی دارند، بنابراین ممکن است با کلیک بر روی Synchronize Now نتوانید آخرین تراکنش‌های خود را دریافت کنید اگر قبلاً این عمل را در همان روز انجام داده باشید.

یک تراکنش ممکن است در حساب بانکی شما قابل مشاهده باشد اما اگر وضعیت آن Pending باشد، بازیابی نشود. تنها تراکنش‌هایی با وضعیت Posted بازیابی خواهند شد. اگر تراکنش هنوز Posted نشده باشد، شما باید منتظر بمانید تا وضعیت آن تغییر کند.

آیا ویژگی همگام‌سازی آنلاین بانک در قرارداد من گنجانده شده است؟

  • نسخه کامیونیتی: خیر، این ویژگی در نسخه کامیونیتی گنجانده نشده است.

  • نسخه آنلاین: بله، حتی اگر از قرارداد One App Free استفاده می‌کنید.

  • نسخه اینترپرایز: بله، اگر قرارداد معتبر اینترپرایز به پایگاه داده شما متصل باشد.

برخی از بانک‌ها وضعیت "Beta" دارند. این به چه معنی است؟

این بدین معنی است که موسسات بانکی هنوز به طور کامل توسط تأمین‌کننده شخص ثالث پشتیبانی نمی‌شوند. ممکن است باگ‌ها یا مشکلات دیگری پیش آید. Odoo مشکلات فنی که با بانک‌ها در مرحله بتا رخ می‌دهد را پشتیبانی نمی‌کند، اما کاربر ممکن است همچنان تصمیم به اتصال بگیرد. اتصال با این بانک‌ها به فرایند توسعه کمک می‌کند زیرا تأمین‌کننده داده‌های واقعی و بازخوردهایی از اتصال خواهد داشت.

چرا تراکنش‌های من تنها زمانی همگام‌سازی می‌شوند که به صورت دستی صفحه را به‌روزرسانی کنم؟

برخی از بانک‌ها تدابیر امنیتی اضافی دارند و نیاز به مراحل اضافی مانند کد تأیید از طریق پیامک/ایمیل یا نوع دیگری از احراز هویت دو مرحله‌ای دارند. به همین دلیل، یکپارچه‌ساز نمی‌تواند تراکنش‌ها را تا زمانی که کد امنیتی ارائه شود، دریافت کند.

چرا تمام تراکنش‌های قبلی من در Odoo نیستند؟

برای برخی از موسسات، تراکنش‌ها تنها تا ۳ ماه گذشته قابل دریافت هستند.

چرا هیچ تراکنشی را مشاهده نمی‌کنم؟

در اولین همگام‌سازی شما، حساب‌های بانکی که تصمیم به همگام‌سازی با Odoo داشتید را انتخاب کردید. اگر هیچ یک از حساب‌های خود را همگام‌سازی نکردید، حالت developer mode را فعال کرده، به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization بروید و بر روی دکمه Fetch Account در اتصال کلیک کنید.

ممکن است هیچ تراکنش جدیدی وجود نداشته باشد.

اگر حساب بانکی شما به درستی به یک ژورنال متصل است و تراکنش‌های ارسال شده در پایگاه داده شما قابل مشاهده نیستند، لطفاً یک تیکت پشتیبانی ارسال کنید.

چگونه می‌توانم اعتبارنامه‌های بانکی خود را به‌روز کنم؟

برای به‌روز کردن اعتبارنامه‌های خود، حالت developer mode را فعال کرده، به Accounting ‣ Configuration ‣ Online Synchronization بروید. اتصال مورد نظر برای به‌روزرسانی اعتبارنامه‌ها را باز کرده و بر روی دکمه Update Credentials کلیک کنید.