فاکتورهای مشتری¶
از فاکتور مشتری تا جمعآوری پرداختها¶
Odoo از چندین فرآیند فاکتوردهی و پرداخت پشتیبانی میکند، بنابراین میتوانید مواردی را انتخاب و استفاده کنید که با نیازهای کسبوکار شما مطابقت دارند. چه بخواهید یک پرداخت برای یک فاکتور بپذیرید، یا یک پرداخت را در چندین فاکتور پردازش کنید و تخفیفهایی برای پرداخت زودهنگام اعمال کنید، میتوانید این کار را به صورت کارآمد و دقیق انجام دهید.
از فاکتور پیشنویس تا سود و زیان¶
اگر به انتهای یک سناریوی معمول 'سفارش تا دریافت پول' برسیم، پس از ارسال کالا، باید: یک فاکتور صادر کنید؛ پرداخت را دریافت کنید؛ آن پرداخت را در بانک واریز کنید؛ مطمئن شوید که فاکتور مشتری بسته شده است؛ پیگیری کنید اگر مشتریان تأخیر دارند؛ و در نهایت درآمد خود را در گزارش سود و زیان ارائه داده و کاهش داراییها را در گزارش ترازنامه نشان دهید.
فاکتوردهی در اکثر کشورها زمانی انجام میشود که یک تعهد قراردادی انجام شود. اگر شما یک جعبه به مشتری ارسال کنید، شرایط قرارداد را رعایت کردهاید و میتوانید از آنها درخواست پرداخت کنید. اگر تأمینکننده شما یک محموله ارسال کند، آنها شرایط قرارداد را رعایت کردهاند و میتوانند از شما درخواست پرداخت کنند. بنابراین، شرایط قرارداد زمانی انجام میشود که جعبه به یا از کامیون منتقل شود. در این مرحله، Odoo از ایجاد چیزی که به آن فاکتور پیشنویس توسط کارکنان انبار گفته میشود، پشتیبانی میکند.
ایجاد فاکتور¶
فاکتورهای پیشنویس میتوانند به صورت دستی از اسناد دیگر مانند سفارشهای فروش، سفارشهای خرید و غیره ایجاد شوند. با این حال، اگر بخواهید میتوانید یک فاکتور پیشنویس به صورت مستقیم ایجاد کنید.
یک فاکتور باید با اطلاعات لازم به مشتری ارائه شود تا بتواند هزینه کالاها و خدمات سفارشدادهشده و تحویلشده را پرداخت کند. همچنین باید شامل اطلاعات دیگری باشد که برای پرداخت فاکتور به موقع و به طور دقیق لازم است.
فاکتورهای پیشنویس¶
سیستم فاکتورهایی را ایجاد میکند که ابتدا در وضعیت پیشنویس تنظیم میشوند. تا زمانی که این فاکتورها تأیید نشوند، هیچ تأثیر حسابداری در سیستم ندارند. هیچ چیزی کاربران را از ایجاد فاکتورهای پیشنویس خود باز نمیدارد.
بیایید یک فاکتور مشتری با اطلاعات زیر ایجاد کنیم:
مشتری: Agrolait
محصول: iMac
تعداد: 1
قیمت واحد: 100
مالیات: مالیات 15%
سند از سه بخش تشکیل شده است:
بخش بالای فاکتور، با اطلاعات مشتری،
بدنه اصلی فاکتور، با خطوط فاکتور دقیق،
بخش پایین صفحه، با جزئیات مالیاتها و جمع کلها.
فاکتورهای باز یا پیشفاکتور¶
یک فاکتور معمولاً شامل تعداد و قیمت کالاها و/یا خدمات، تاریخ، طرفهای درگیر، شماره منحصر به فرد فاکتور و هر گونه اطلاعات مالیاتی است.
هنگامی که آماده تأیید فاکتور هستید، آن را "تأیید" کنید. سپس فاکتور از وضعیت پیشنویس به وضعیت باز منتقل میشود.
هنگامی که یک فاکتور را تأیید میکنید، Odoo یک شماره منحصر به فرد از یک توالی تعریفشده و قابل تغییر به آن اختصاص میدهد.
ورودیهای حسابداری مربوط به این فاکتور به صورت خودکار هنگام تأیید فاکتور ایجاد میشوند. میتوانید جزئیات را با کلیک بر روی ورودی در فیلد ورودی دفتر در تب "اطلاعات دیگر" مشاهده کنید.
ارسال فاکتور به مشتری¶
پس از تأیید فاکتور مشتری، میتوانید آن را مستقیماً از طریق قابلیت 'ارسال از طریق ایمیل' به مشتری ارسال کنید.
یک ورودی دفتر معمولی ایجادشده از یک فاکتور تأییدشده به صورت زیر خواهد بود:
حساب |
شریک |
تاریخ سررسید |
بدهی |
اعتبار |
---|---|---|---|---|
حسابهای دریافتنی |
Agrolait |
01/07/2015 |
115 |
|
مالیات ها |
Agrolait |
15 |
||
فروش ها |
100 |
پرداخت¶
در اودو، یک فاکتور زمانی پرداختشده تلقی میشود که تراکنش حسابداری مربوطه با ورودیهای پرداخت همتراز شده باشد. اگر همترازی انجام نشده باشد، فاکتور در حالت باز باقی خواهد ماند تا زمانی که پرداخت وارد شود.
یک ورودی معمولی دفتر روزنامه که از یک پرداخت ایجاد میشود به شرح زیر خواهد بود:
حساب |
شریک |
تاریخ سررسید |
بدهی |
اعتبار |
---|---|---|---|---|
بانک |
Agrolait |
115 |
||
حسابهای دریافتنی |
Agrolait |
115 |
دریافت پرداخت جزئی از طریق صورتحساب بانکی¶
میتوانید صورتحسابهای بانکی خود را به صورت دستی در Odoo وارد کنید یا آنها را از یک فایل CSV یا چندین فرمت از پیش تعریفشده دیگر بر اساس تنظیمات محلی حسابداری خود وارد کنید.
یک صورتحساب بانکی از داشبورد حسابداری با دفتر مربوطه ایجاد کرده و مبلغ 100 دلار را وارد کنید.
تطبیق¶
حالا بیایید تطبیق انجام دهیم!
اکنون میتوانید هر تراکنش را مرور کرده و تطبیق دهید یا با استفاده از دستورالعملهای پایین صفحه تطبیق دستهای انجام دهید.
پس از تطبیق موارد در صفحه، فاکتور مربوطه اکنون پیام "شما پرداختهای معوق برای این مشتری دارید. میتوانید آنها را تطبیق دهید تا این فاکتور پرداخت شود." را نمایش میدهد.
پرداخت را اعمال کنید. در زیر میتوانید ببینید که پرداخت به فاکتور اضافه شده است.
پیگیری پرداخت¶
روند رو به رشدی وجود دارد که مشتریان صورتحسابهای خود را با تأخیر بیشتری پرداخت میکنند. بنابراین، مسئولان وصول باید تمام تلاش خود را برای جمعآوری سریعتر پول انجام دهند.
Odoo به شما کمک میکند استراتژی پیگیری خود را تعریف کنید. برای یادآوری به مشتریان جهت پرداخت فاکتورهای معوقه، میتوانید اقدامات مختلفی را بر اساس شدت تأخیر مشتری تعریف کنید. این اقدامات در سطوح پیگیری دستهبندی میشوند که زمانی فعال میشوند که تاریخ سررسید یک فاکتور از تعداد معینی روز گذشته باشد. اگر فاکتورهای معوق دیگری برای همان مشتری وجود داشته باشد، اقدامات مرتبط با فاکتور معوقترین اجرا خواهد شد.
با مراجعه به پرونده مشتری و بخش "پرداختهای معوقه" میتوانید پیام پیگیری و تمام فاکتورهای معوق را مشاهده کنید.
گزارش سررسید مشتری:¶
گزارش سررسید مشتری یک ابزار کلیدی اضافی برای مسئول وصول خواهد بود تا مسائل اعتباری مشتری را درک کرده و اولویتهای کاری خود را تعیین کند.
از گزارش سررسید استفاده کنید تا مشتریان معوق را شناسایی کرده و تلاشهای وصول خود را آغاز کنید.
صورت سود و زیان¶
صورت سود و زیان جزئیات درآمدها و هزینههای شما را نمایش میدهد. در نهایت، این گزارش تصویر واضحی از سود و زیان خالص شما ارائه میدهد. گاهی اوقات به عنوان "صورت درآمد" یا "صورت درآمدها و هزینهها" نیز شناخته میشود.
ترازنامه¶
ترازنامه بدهیها، داراییها و حقوق صاحبان سهام شرکت شما را در یک لحظه خاص از زمان خلاصه میکند.
برای مثال، اگر موجودی خود را با استفاده از روش حسابداری دائمی مدیریت میکنید، باید انتظار داشته باشید که حساب "داراییهای جاری" پس از ارسال مواد به مشتری کاهش یابد.