راهنمای سریع حسابداری¶
ترازنامه نمای کلی از وضعیت مالی شرکت در یک تاریخ مشخص است (در مقابل سود و زیان که تحلیلی بر اساس یک دوره زمانی است).
داراییها نمایانگر ثروت شرکت و کالاهایی هستند که در اختیار دارد. داراییهای ثابت شامل ساختمانها و دفاتر است، در حالی که داراییهای جاری شامل حسابهای بانکی و وجه نقد میشود. پولی که مشتری بدهکار است یک دارایی است. یک کارمند دارایی محسوب نمیشود.
بدهیها تعهدات ناشی از رویدادهای گذشته هستند که شرکت باید در آینده پرداخت کند (قبضهای خدماتی، بدهیها، تأمینکنندگان پرداختنشده). بدهیها را میتوان به عنوان یک منبع تأمین مالی که به شرکت ارائه میشود و به آن اهرم نیز گفته میشود، تعریف کرد.
حقوق صاحبان سهام مبلغ وجوهی است که توسط صاحبان شرکت (بنیانگذاران یا سهامداران) و بهعلاوه سود (یا زیان) انباشته قبلی تأمین شده است. هر ساله، سود خالص (یا زیان) ممکن است به عنوان سود انباشته گزارش شود یا به سهامداران (به عنوان سود سهام) توزیع شود.
داراییها از طریق بدهیهایی که باید بازپرداخت شوند یا حقوق صاحبان سهام (شامل سود و سرمایه) تأمین مالی میشوند.
- بین داراییها و هزینهها تفاوت وجود دارد:
دارایی منبعی با ارزش اقتصادی است که یک فرد، شرکت، یا کشور مالک آن است یا آن را کنترل میکند با این انتظار که در آینده سودی ارائه دهد. داراییها در ترازنامه شرکت گزارش میشوند. آنها خریداری یا ایجاد میشوند تا ارزش شرکت را افزایش دهند یا به عملیات آن سود برسانند.
هزینه هزینههای عملیاتی است که یک شرکت برای ایجاد درآمد متحمل میشود.
گزارش سود و زیان عملکرد شرکت را در یک دوره زمانی خاص، معمولاً یک فصل یا یک سال مالی، نشان میدهد.
درآمد به پولی اطلاق میشود که شرکت از فروش کالاها و/یا خدمات به دست میآورد.
هزینه کالای فروختهشده (COGS، یا بهعنوان «هزینه فروش» نیز شناخته میشود) به هزینههای فروش کالاها اشاره دارد (مانند هزینه مواد و نیروی کاری که برای تولید کالاها استفاده شده است).
سود ناخالص حاصل تفریق هزینه کالای فروختهشده از درآمدهای فروش است.
هزینههای عملیاتی (OPEX) شامل حقوق مدیریت، فروش و تحقیق و توسعه، اجاره و خدمات، هزینههای متفرقه، بیمهها و هر چیزی است که فراتر از هزینههای محصولات فروختهشده یا هزینه فروش باشد.
داراییها = بدهیها + حقوق صاحبان سهام
نمودار حسابها¶
نمودار حسابها تمام حسابهای شرکت را فهرست میکند: هم حسابهای ترازنامه و هم حسابهای سود و زیان. هر تراکنش با بدهکار و بستانکار کردن چندین حساب در یک ثبت دفتر روزنامه ثبت میشود. به نوعی، نمودار حسابها مانند DNA شرکت است!
هر حساب فهرستشده در نمودار حسابها متعلق به یک دستهبندی خاص است. در اودو، هر حساب دارای یک کد منحصربهفرد است و به یکی از این دستهبندیها تعلق دارد:
- حقوق صاحبان سهام و بدهیهای فرعی
حقوق صاحبان سهام مبلغی است که توسط سهامداران شرکت برای تأمین مالی فعالیتهای شرکت سرمایهگذاری شده است.
بدهیهای فرعی مبلغی است که توسط یک طرف ثالث به یک شرکت برای تأمین مالی فعالیتهای آن قرض داده شده است. در صورت انحلال شرکت، این طرفهای ثالث قبل از سهامداران بازپرداخت میشوند.
داراییهای ثابت اقلام یا املاک مشهود (یعنی فیزیکی) هستند که یک شرکت برای تولید کالاها و خدمات خود خریداری و استفاده میکند. داراییهای ثابت داراییهای بلندمدت هستند. این بدان معناست که این داراییها عمر مفید بیش از یک سال دارند. آنها همچنین شامل املاک، کارخانهها و تجهیزات (که به عنوان "PP&E" نیز شناخته میشوند) هستند و با این طبقهبندی در ترازنامه ثبت میشوند.
- داراییها و بدهیهای جاری
حساب داراییهای جاری یک آیتم خطی در ترازنامه است که در بخش داراییها فهرست شده و شامل تمام داراییهای شرکت است که میتوانند ظرف یک سال به وجه نقد تبدیل شوند. داراییهای جاری شامل وجه نقد، معادلهای نقدی، حسابهای دریافتنی، موجودی کالا، اوراق بهادار قابل فروش، بدهیهای پیشپرداخت و سایر داراییهای نقدشونده هستند.
بدهیهای جاری تعهدات مالی کوتاهمدت شرکت هستند که ظرف یک سال سررسید میشوند. یک مثال از بدهی جاری، پولی است که به تأمینکنندگان تحت عنوان حسابهای پرداختنی بدهکار است.
- حسابهای بانکی و نقدی
یک حساب بانکی یک حساب مالی است که توسط یک بانک یا مؤسسه مالی دیگر نگهداری میشود و تراکنشهای مالی بین بانک و مشتری در آن ثبت میشود.
یک حساب نقدی یا دفتر نقد، ممکن است به دفتر کلی اشاره کند که در آن تمام تراکنشهای نقدی ثبت میشوند. حساب نقدی شامل دفاتر دریافت و پرداخت نقدی است.
- هزینهها و درآمد
هزینه هزینههای عملیاتی است که یک شرکت برای ایجاد درآمد متحمل میشود. بهطور ساده به عنوان هزینهای تعریف میشود که برای بهدست آوردن چیزی باید پرداخت شود. هزینههای رایج شامل پرداخت به تأمینکنندگان، حقوق کارکنان، اجاره کارخانه و استهلاک تجهیزات است.
اصطلاح "درآمد" به طور کلی به مبلغ پول، دارایی و سایر انتقالات ارزشی اشاره دارد که در یک دوره زمانی معین در ازای خدمات یا محصولات دریافت میشود.
مثال¶
*: کادرهای بازپرداخت مشتری و پرداخت مشتری نمیتوانند بهطور همزمان انتخاب شوند زیرا متناقض هستند.
تراز = بدهکار - بستانکار
ورودیهای دفتر کل¶
هر سند مالی شرکت (مانند یک فاکتور، صورتحساب بانکی، فیش حقوقی، قرارداد افزایش سرمایه) به عنوان یک ثبت دفتر روزنامه ثبت میشود که چندین حساب را تحت تأثیر قرار میدهد.
برای اینکه یک ثبت دفتر روزنامه متعادل باشد، مجموع بدهیهای آن باید برابر با مجموع بستانکاریهای آن باشد.
مثالهایی از ورودیهای حسابداری برای تراکنشهای مختلف. (به entries.js مراجعه کنید)
تطبیق¶
تطبیق فرآیندی است که در آن آیتمهای دفتر روزنامه یک حساب خاص با یکدیگر مرتبط شده و بدهکاریها و بستانکاریها با هم مطابقت داده میشوند.
هدف اصلی آن اتصال پرداختها به فاکتورهای مرتبطشان برای علامتگذاری به عنوان پرداختشده است. این کار با انجام تطبیق روی حساب دریافتنیها و/یا حساب پرداختنیها انجام میشود.
تطبیق به صورت خودکار توسط سیستم انجام میشود وقتی که:
پرداخت به طور مستقیم روی فاکتور ثبت میشود
ارتباط بین پرداختها و فاکتورها در فرآیند تطبیق بانک شناسایی میشود
مثال صورتحساب مشتری
حسابهای دریافتنی |
بدهی |
اعتبار |
---|---|---|
فاکتور 1 |
100 |
|
پرداخت جزئی 1/2 |
70 |
|
فاکتور 2 |
65 |
|
پرداخت جزئی 2/2 |
30 |
|
پرداخت 2 |
65 |
|
فاکتور 3 |
50 |
|
مجموع قابل پرداخت |
50 |
تطبیق بانک¶
تطبیق بانک فرآیند مطابقت خطوط صورتحساب بانکی (که توسط بانک شما ارائه شده) با تراکنشهای ثبتشده داخلی (پرداختها به تأمینکنندگان یا از مشتریان) است. برای هر خط در صورتحساب بانکی، میتواند به صورت زیر باشد:
مطابقت با یک پرداخت ثبتشده قبلی: پرداخت زمانی ثبت میشود که چکی از مشتری دریافت شود، سپس هنگام بررسی صورتحساب بانکی تطبیق داده میشود.
ثبت بهعنوان یک پرداخت جدید: ثبت دفتر روزنامه پرداخت ایجاد شده و هنگام پردازش صورتحساب بانکی با فاکتور مربوطه تطبیق داده میشود.
ثبت بهعنوان یک تراکنش دیگر: انتقال بانکی، شارژ مستقیم و غیره.
اودو باید بهطور خودکار اکثر تراکنشها را تطبیق دهد؛ تنها تعداد کمی نیاز به بررسی دستی دارند. هنگامی که فرآیند تطبیق بانک به پایان رسید، موجودی حساب بانکی در اودو باید با موجودی صورتحساب بانکی مطابقت داشته باشد.
مدیریت چکها¶
دو روش برای مدیریت چکها و انتقالهای داخلی وجود دارد:
دو ثبت دفتر روزنامه و یک تطبیق
یک ثبت دفتر روزنامه و یک تطبیق بانک
اولین ثبت دفتر روزنامه با ثبت پرداخت روی فاکتور ایجاد میشود. دومین ثبت هنگام ثبت صورتحساب بانکی ایجاد میشود.
حساب |
بدهی |
اعتبار |
تطبیق |
---|---|---|---|
حساب دریافتنی |
100 |
فاکتور ABC |
|
وجوه واریز نشده |
100 |
چک 0123 |
حساب |
بدهی |
اعتبار |
تطبیق |
---|---|---|---|
وجوه واریز نشده |
100 |
چک 0123 |
|
بانک |
100 |
یک ثبت دفتر روزنامه با ثبت پرداخت روی فاکتور ایجاد میشود. هنگام تطبیق صورتحساب بانکی، خط صورتحساب به ثبت دفتر روزنامه موجود پیوند داده میشود.
حساب |
بدهی |
اعتبار |
تطبیق |
صورتحساب بانکی |
---|---|---|---|---|
حساب دریافتنی |
100 |
فاکتور ABC |
||
بانک |
100 |
صورتحساب XYZ |