چکها¶
در Odoo دو روش برای مدیریت پرداختهای دریافتی از طریق چک وجود دارد، یا با استفاده از حسابهای معوق یا با دور زدن فرآیند تطبیق.
استفاده از حسابهای معوق توصیه میشود، زیرا مانده حساب بانکی شما با در نظر گرفتن چکهایی که هنوز نقد نشدهاند دقیق باقی میماند.
توجه
هر دو روش در پایان فرآیند دادههای مشابهی را در حسابداری شما تولید میکنند. اما اگر چکهایی دارید که نقد نشدهاند، روش حساب معوق این چکها را در حساب دریافتهای معوق گزارش میدهد. با این حال، وجوه در حساب بانکی شما ظاهر میشوند، چه تطبیق داده شده باشند یا نه، زیرا ارزش بانکی در لحظه صورتحساب بانکی منعکس میشود.
همچنین ملاحظه نمائید
روش ۱: حساب معوق¶
هنگامی که یک چک دریافت میکنید، یک پرداخت را ثبت کنید و سپس هنگامی که حساب بانکی شما با مبلغ چک اعتبار میگیرد، پرداخت و صورتحساب را تطبیق دهید تا مبلغ از حساب دریافت معوق به حساب بانک منتقل شود.
نکته
اگر بخواهید اینگونه پرداختها را سریع شناسایی کنید، میتوانید یک روش پرداخت جدید به نام چکها ایجاد کنید. برای این کار، به پرداختهای ورودی را کلیک کرده و روی افزودن خط کلیک کنید. بهعنوان روش پرداخت، گزینه دستی را انتخاب کرده و نام چکها را وارد کنید.
بروید، برگهروش ۲: دور زدن تطبیق¶
وقتی یک چک دریافت میکنید، یک پرداخت را ثبت کنید در فاکتور مربوطه. سپس مبلغ از حساب دریافتنیها به حساب بانک منتقل میشود، بدون انجام تطبیق و تنها با ایجاد یک ثبت دفتر روزنامه.
برای انجام این کار، باید تنظیمات زیر را انجام دهید. به پرداختهای ورودی را کلیک کنید و سپس افزودن خط را انتخاب کنید، گزینه دستی را بهعنوان روش پرداخت انتخاب کرده و نام چکها را بهعنوان نام وارد کنید. دکمه منوی تغییر را کلیک کنید، گزینه حسابهای دریافت معوق را علامت بزنید و در ستون حسابهای دریافت معوق، حساب بانک را برای روش پرداخت چکها تنظیم کنید.
بروید. برگهثبت پرداخت¶
توجه
بهطور پیشفرض، دو روش برای ثبت پرداختهای انجامشده از طریق چک وجود دارد:
دستی: برای چکهای تکی؛
دستهای: برای چکهای متعدد بهصورت همزمان.
این مستندات بر روی پرداختهای تکچک تمرکز دارد. برای سپردههای گروهی، به مستندات پرداختهای گروهی مراجعه کنید.
هنگامی که یک چک مشتری دریافت کردید، به فاکتور مربوطه بروید (ثبت پرداخت کلیک کنید. اطلاعات پرداخت را وارد کنید:
) و رویدفتر: بانک;
روش پرداخت: دستی (یا چکها اگر یک روش پرداخت خاص ایجاد کردهاید);
یادداشت: شماره چک را وارد کنید;
روی ایجاد پرداخت کلیک کنید.
ثبتهای دفتر کل ایجاد شده بسته به روش ثبت پرداخت انتخاب شده متفاوت هستند.
ورودیهای دفتر کل¶
حسابهای پرداختنشده¶
فاکتور به محض ثبت پرداخت به عنوان در حال پرداخت علامتگذاری میشود. این عملیات ثبت دفتر کل زیر را ایجاد میکند:
حساب |
مطابقت صورتحساب |
بدهی |
اعتبار |
---|---|---|---|
حساب دریافتنی |
۱۰۰.۰۰ |
||
رسیدهای وصولنشده |
۱۰۰.۰۰ |
سپس، هنگامی که صورتحسابهای بانکی را دریافت کردید، این صورتحساب را با چک حساب رسیدهای وصولنشده مطابقت دهید. این کار ثبت دفتر کل زیر را تولید میکند:
حساب |
مطابقت صورتحساب |
بدهی |
اعتبار |
---|---|---|---|
رسیدهای وصولنشده |
X |
۱۰۰.۰۰ |
|
بانک |
۱۰۰.۰۰ |
اگر از این روش برای مدیریت چکهای دریافتشده استفاده کنید، فهرست چکهایی که هنوز وصول نشدهاند در حساب رسیدهای وصولنشده (برای مثال، از دفتر کل عمومی قابل دسترسی است) دریافت خواهید کرد.
رد کردن تطبیق¶
فاکتور به محض ثبت چک به عنوان پرداختشده علامتگذاری میشود.
با این روش، از استفاده از حسابهای پرداختنشده صرفنظر کرده و در نهایت فقط یک ثبت دفتر کل در حسابهای خود خواهید داشت و تطبیق را نادیده میگیرید:
حساب |
مطابقت صورتحساب |
بدهی |
اعتبار |
---|---|---|---|
حساب دریافتنی |
X |
۱۰۰.۰۰ |
|
بانک |
۱۰۰.۰۰ |