تحلیل پایپ‌لاین

اپلیکیشن CRM پایپ‌لاین فروش را مدیریت می‌کند، به‌طوری‌که سرنخ‌ها/فرصت‌ها از یک مرحله به مرحله دیگر منتقل می‌شوند، از آغاز تا فروش (برد) یا بایگانی (از دست رفته).

پس از سازماندهی پایپ‌لاین، از گزینه‌های جستجو و گزارش‌های موجود در صفحه تحلیل پایپ‌لاین استفاده کنید تا بینش‌هایی درباره کارایی پایپ‌لاین و کاربران آن به‌دست آورید.

برای دسترسی به صفحه تحلیل پایپ‌لاین، به اپلیکیشن CRM ‣ گزارش‌گیری ‣ پایپ‌لاین بروید.

اپلیکیشن CRM را باز کرده و روی تب گزارش‌گیری در بالای صفحه کلیک کنید، سپس روی پایپ‌لاین کلیک کنید.

گزینه‌های جستجو

صفحه تحلیل پایپ‌لاین می‌تواند با فیلترها و گزینه‌های گروه‌بندی مختلف سفارشی‌سازی شود.

برای افزودن معیارهای جستجوی جدید، معیارهای مورد نظر را در نوار جستجو تایپ کنید یا روی آیکون ⬇️ (پیکان رو به پایین) کنار نوار جستجو کلیک کنید تا منوی کشویی همه گزینه‌ها باز شود. برای اطلاعات بیشتر درباره عملکرد هر گزینه به بخش‌های زیر مراجعه کنید.

با کلیک روی پیکان رو به پایین کنار نوار جستجو، منویی از فیلترها برای تحلیل باز می‌شود.

بخش فیلترها به کاربران امکان می‌دهد فیلترهای آماده و سفارشی را به معیارهای جستجو اضافه کنند. چندین فیلتر می‌تواند به یک جستجو اضافه شود.

  • پایپ‌لاین من: نمایش سرنخ‌های اختصاص داده شده به کاربر فعلی.

  • فرصت‌ها: نمایش سرنخ‌هایی که به عنوان فرصت تأیید شده‌اند.

  • سرنخ‌ها: نمایش سرنخ‌هایی که هنوز به عنوان فرصت تأیید نشده‌اند.

  • فعال: نمایش سرنخ‌های فعال.

  • غیرفعال: نمایش سرنخ‌های غیرفعال.

  • برنده شده: نمایش سرنخ‌هایی که با عنوان برنده شده علامت‌گذاری شده‌اند.

  • از دست رفته: نمایش سرنخ‌هایی که با عنوان از دست رفته علامت‌گذاری شده‌اند.

  • تاریخ ایجاد: نمایش سرنخ‌هایی که در یک بازه زمانی خاص ایجاد شده‌اند. به صورت پیش‌فرض، این بازه یک سال گذشته است، اما می‌توان آن را به دلخواه تنظیم یا به‌طور کامل حذف کرد.

  • بسته شدن مورد انتظار: نمایش سرنخ‌هایی که انتظار می‌رود در یک بازه زمانی خاص بسته شوند (با عنوان برنده شده علامت‌گذاری شده‌اند).

  • تاریخ بسته شدن: نمایش سرنخ‌هایی که در یک بازه زمانی خاص بسته شده‌اند (با عنوان برنده شده علامت‌گذاری شده‌اند).

  • آرشیو شده: نمایش سرنخ‌هایی که آرشیو شده‌اند (با عنوان از دست رفته علامت‌گذاری شده‌اند).

  • افزودن فیلتر سفارشی: به کاربر امکان می‌دهد یک فیلتر سفارشی با گزینه‌های متعدد ایجاد کند. (برای اطلاعات بیشتر به افزودن فیلترها و گروه‌های سفارشی مراجعه کنید)

افزودن فیلترها و گروه‌های سفارشی

علاوه بر گزینه‌های از پیش ساخته شده در نوار جستجو، صفحه تحلیل پایپ‌لاین می‌تواند از فیلترها و گروه‌های سفارشی نیز استفاده کند.

فیلترهای سفارشی قوانین پیچیده‌ای هستند که نتایج جستجو را بیشتر سفارشی می‌کنند، در حالی که گروه‌های سفارشی اطلاعات را به شکلی سازمان‌یافته‌تر نمایش می‌دهند.

برای افزودن فیلتر سفارشی:

  1. در صفحه تحلیل پایپ‌لاین، روی نماد پیکان رو به پایین کنار نوار جستجو... کلیک کنید.

  2. در منوی کشویی، روی افزودن فیلتر سفارشی کلیک کنید.

  3. پنجره پاپ‌آپ افزودن فیلتر سفارشی با یک قانون پیش‌فرض (کشور در _____ است) که از سه فیلد منحصر به فرد تشکیل شده است ظاهر می‌شود. این فیلدها می‌توانند برای ایجاد یک قانون سفارشی ویرایش شوند و چندین قانون می‌توانند به یک فیلتر سفارشی اضافه شوند.

  4. برای ویرایش یک قانون، با کلیک بر روی فیلد اول (کشور) شروع کنید و یک گزینه را از منوی کشویی انتخاب کنید. فیلد اول موضوع اصلی قانون را تعیین می‌کند.

  5. سپس، روی فیلد دوم کلیک کنید و یک گزینه را از منوی کشویی انتخاب کنید. فیلد دوم رابطه بین فیلد اول و سوم را تعیین می‌کند و معمولاً یک عبارت است یا نیست است، اما می‌تواند عبارت‌های بزرگتر یا کوچکتر از و موارد دیگر نیز باشد.

  6. در نهایت، روی فیلد سوم کلیک کنید و یک گزینه را از منوی کشویی انتخاب کنید. فیلد سوم موضوع ثانویه قانون را تعیین می‌کند.

  7. با انتخاب هر سه فیلد، قانون کامل می‌شود.

    • برای افزودن قوانین بیشتر: روی قانون جدید کلیک کنید و مراحل ۴-۷ را در صورت نیاز تکرار کنید.

    • برای حذف یک قانون: روی نماد 🗑️ (زباله) در سمت راست قانون کلیک کنید.

    • برای تکرار یک قانون موجود: روی نماد ➕ (علامت مثبت) در سمت راست قانون کلیک کنید.

    • برای ایجاد قوانین پیچیده‌تر: روی نماد افزودن شاخه در سمت راست قانون کلیک کنید. این کار یک اصلاح‌کننده دیگر زیر قانون اضافه می‌کند تا عبارت "همه" یا "هر کدام" اضافه شود.

ویژگی افزودن شاخه امکان ایجاد عبارت‌های پیچیده‌تر "همه" یا "هر کدام" برای قوانین را فراهم می‌کند.
  1. پس از افزودن تمامی قوانین، روی افزودن کلیک کنید تا فیلتر سفارشی به معیارهای جستجو اضافه شود.

    • برای حذف یک فیلتر سفارشی: روی نماد ✖️ (ایکس) در کنار فیلتر در نوار جستجو کلیک کنید.

برای افزودن یک گروه سفارشی:

  1. در صفحه تحلیل پایپ‌لاین، روی نماد پیکان رو به پایین کنار نوار جستجو کلیک کنید.

  2. در منوی کشویی که ظاهر می‌شود، روی افزودن گروه سفارشی کلیک کنید.

  3. در منوی کشویی پیمایش کنید و یک یا چند گروه را انتخاب کنید.

    • برای حذف یک گروه سفارشی: روی نماد ✖️ (ایکس) در کنار گروه سفارشی در نوار جستجو کلیک کنید.

گزینه‌های اندازه‌گیری

به طور پیش‌فرض، صفحه تحلیل پایپ‌لاین تعداد کل سرنخ‌هایی که با معیارهای جستجو مطابقت دارند را اندازه‌گیری می‌کند، اما می‌توان آن را برای اندازه‌گیری موارد دیگر تغییر داد.

برای تغییر اندازه‌گیری انتخاب شده، روی دکمه اندازه‌گیری‌ها در بالای سمت چپ صفحه کلیک کنید و یکی از گزینه‌های زیر را از منوی کشویی انتخاب کنید:

  • روزها تا تخصیص: تعداد روزهایی که طول کشید تا یک سرنخ پس از ایجاد تخصیص یابد را اندازه‌گیری می‌کند.

  • روزها تا بستن: تعداد روزهایی که طول کشید تا یک سرنخ بسته شود (به عنوان برنده علامت‌گذاری شود) را اندازه‌گیری می‌کند.

  • روزها تا تبدیل: تعداد روزهایی که طول کشید تا یک سرنخ به یک فرصت تبدیل شود را اندازه‌گیری می‌کند.

  • روزهای فراتر از تاریخ بستن: تعداد روزهایی که یک سرنخ از تاریخ بستن مورد انتظار خود فراتر رفته است را اندازه‌گیری می‌کند.

  • MRR مورد انتظار: درآمد مکرر مورد انتظار یک سرنخ را اندازه‌گیری می‌کند.

  • درآمد مورد انتظار: درآمد مورد انتظار یک سرنخ را اندازه‌گیری می‌کند.

  • MRR تناسب‌یافته: درآمد مکرر ماهانه تناسب‌یافته یک سرنخ را اندازه‌گیری می‌کند.

  • درآمدهای مکرر تناسب‌یافته: درآمدهای مکرر تناسب‌یافته یک سرنخ را اندازه‌گیری می‌کند.

  • درآمد تناسب‌یافته: درآمد تناسب‌یافته یک سرنخ را اندازه‌گیری می‌کند.

  • درآمدهای مکرر: درآمدهای مکرر یک سرنخ را اندازه‌گیری می‌کند.

  • تعداد: تعداد کل سرنخ‌هایی که با معیارهای جستجو مطابقت دارند را اندازه‌گیری می‌کند.

مشاهده گزینه‌ها

پس از پیکربندی فیلترها، گروه‌بندی‌ها و اندازه‌گیری‌ها، صفحه تحلیل پایپ‌لاین می‌تواند داده‌ها را به روش‌های مختلفی نمایش دهد. به طور پیش‌فرض، صفحه از نمای نمودار استفاده می‌کند، اما می‌توان آن را به نمای محوری، گروهی یا لیستی تغییر داد.

برای تغییر پایپ‌لاین به نمای دیگر، روی یکی از چهار نماد نمای واقع در بالای سمت راست صفحه تحلیل پایپ‌لاین کلیک کنید.

نمای نمودار انتخاب پیش‌فرض برای صفحه تحلیل پایپ‌لاین است. تحلیل را به صورت نمودار میله‌ای، نمودار خطی یا نمودار دایره‌ای نمایش می‌دهد.

این گزینه نمایشی برای تجسم سریع و مقایسه روابط ساده مفید است، مانند تعداد سرنخ‌ها در هر مرحله یا سرنخ‌های تخصیص‌یافته به هر فروشنده.

به طور پیش‌فرض، نمودار تعداد سرنخ‌ها در هر گروه را اندازه‌گیری می‌کند، اما می‌توان این مورد را با کلیک بر روی دکمه اندازه‌گیری‌ها و انتخاب گزینه دیگر از منوی کشویی تغییر داد.

نمای نمودار تحلیل را به صورت نمودار میله‌ای، نمودار خطی یا نمودار دایره‌ای نمایش می‌دهد.

نکته

هنگام استفاده از نمودار میله‌ای در این نما، گزینه انباشته را غیرفعال کنید تا جزئیات نتایج خواناتر شود.

ایجاد گزارش‌ها

پس از درک نحوه پیمایش صفحه تحلیل پایپ‌لاین، صفحه تحلیل پایپ‌لاین می‌تواند برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری گزارش‌های مختلف استفاده شود. بین گزینه‌های از پیش‌ساخته شده و فیلترها و گروه‌بندی‌های سفارشی، تقریباً هر ترکیبی ممکن است.

گزارش‌ها پس از ایجاد می‌توانند به علاقه‌مندی‌ها ذخیره شوند، با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شوند، و/یا به داشبوردها و صفحه‌گسترده‌ها اضافه شوند.

چند گزارش رایج که می‌توان با استفاده از صفحه تحلیل پایپ‌لاین ایجاد کرد، در زیر توضیح داده شده‌اند.

گزارش‌های برد/باخت

برد/باخت محاسبه‌ای از سرنخ‌های فعال یا سرنخ‌هایی است که قبلاً در یک پایپ‌لاین فعال بوده‌اند و در یک بازه زمانی مشخص به عنوان برد یا باخت علامت‌گذاری شده‌اند. با مقایسه تعداد فرصت‌های برد با فرصت‌های باخت، تیم‌ها می‌توانند شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را که به تبدیل سرنخ‌ها به فروش کمک می‌کنند، مانند عملکرد تیم‌ها یا اعضای خاص، رسانه‌های بازاریابی مشخص یا کمپین‌ها، شناسایی کنند.

\[\begin{equation} نسبت برد/باخت = \frac{فرصت‌های برنده شده}{فرصت‌های از دست رفته} \end{equation}\]

گزارش برد/باخت سرنخ‌های سال گذشته را، چه برده و چه باخته، فیلتر می‌کند و نتایج را بر اساس مرحله آنها در پایپ‌لاین گروه‌بندی می‌کند. ایجاد این گزارش نیاز به یک فیلتر سفارشی و گروه‌بندی نتایج بر اساس مرحله دارد.

معیارهای جستجو برای گزارش‌های برد/باخت شامل تاریخ ایجاد، مرحله و فعال بودن به صورت درست یا غلط است.

مراحل زیر را برای ایجاد گزارش برد/باخت دنبال کنید:

  1. به برنامه CRM ‣ گزارش‌دهی ‣ پایپ‌لاین بروید.

  2. در صفحه تحلیل پایپ‌لاین، بر روی نماد ⬇️ (پایین) کنار نوار جستجو کلیک کنید تا یک منوی کشویی از فیلترها و گروه‌بندی‌ها باز شود.

    منوی جستجو حاوی فیلترهای مربوط به یک گزارش برد/باخت پایه.
  3. در منوی کشویی که ظاهر می‌شود، زیر عنوان گروه‌بندی بر اساس، بر روی مرحله کلیک کنید.

  4. زیر عنوان فیلترها، بر روی افزودن فیلتر سفارشی کلیک کنید تا منوی پاپ‌آپ دیگری باز شود.

  5. در منوی پاپ‌آپ افزودن فیلتر سفارشی، بر روی اولین فیلد در بخش مطابقت با هر یک از قوانین زیر: کلیک کنید. به طور پیش‌فرض، این فیلد کشور را نمایش می‌دهد.

  6. با کلیک بر روی این فیلد اول، یک زیرمنو با گزینه‌های متعدد برای انتخاب ظاهر می‌شود. از این زیرمنو، گزینه فعال را پیدا کرده و انتخاب کنید. با این کار، فیلدهای باقی‌مانده به‌صورت خودکار پر می‌شوند.

    فیلد اول نشان می‌دهد: فعال. فیلد دوم نشان می‌دهد: است. و در نهایت، فیلد سوم نشان می‌دهد: تنظیم شده.

    به‌طور کلی، قانون به صورت فعال است تنظیم شده می‌باشد.

  7. بر روی قانون جدید کلیک کنید، فیلد اول را به فعال و فیلد آخر را به تنظیم نشده تغییر دهید. به‌طور کلی، قانون به صورت فعال نیست تنظیم شده می‌باشد.

  8. بر روی افزودن کلیک کنید.

منوی افزودن فیلتر سفارشی دو قانون را نشان می‌دهد: (1) فعال است تنظیم شده و (2) فعال نیست تنظیم شده.

گزارش اکنون تعداد کل سرنخ‌ها را، چه "برده" و چه "باخته"، بر اساس مرحله آن‌ها در پایپ‌لاین CRM نمایش می‌دهد. بر روی یک بخش از گزارش نشانگر موس را نگه دارید تا تعداد سرنخ‌ها در آن مرحله را ببینید.

یک گزارش برد/باخت پایه که تمام سرنخ‌ها را، چه برده و چه باخته، بر اساس مرحله گروه‌بندی می‌کند.

سفارشی‌سازی گزارش‌های برد/باخت

پس از ایجاد یک گزارش برد/باخت، از گزینه‌های زیر برای سفارشی‌سازی گزارش برای نیازهای مختلف استفاده کنید.

مثال

یک مدیر فروش ممکن است بردها و باخت‌ها را بر اساس فروشنده یا تیم فروش گروه‌بندی کند تا ببیند چه کسی بهترین نرخ تبدیل را دارد. یا یک تیم بازاریابی ممکن است بر اساس منابع یا رسانه گروه‌بندی کند تا مشخص کند تبلیغات آنها کجا بیشترین موفقیت را داشته است.

برای افزودن فیلترها و گروه‌بندی‌های بیشتر، روی نماد ⬇️ (پایین) کنار نوار جستجو کلیک کرده و یک یا چند گزینه را از منوی کشویی انتخاب کنید.

برخی از گزینه‌های مفید عبارتند از:

  • تاریخ ایجاد: تنظیم این فیلتر به یک دوره زمانی دیگر، مانند ۳۰ روز گذشته یا سه‌ماهه گذشته، می‌تواند نتایج به‌موقع‌تری ارائه دهد.

  • افزودن فیلتر سفارشی: با کلیک روی این گزینه و پیمایش در میان گزینه‌های متعدد منوی کشویی، معیارهای جستجوی اضافی مانند آخرین به‌روزرسانی مرحله یا دلیل باخت باز می‌شود.

  • افزودن گروه سفارشی > فعال: با کلیک روی افزودن گروه سفارشی ‣ فعال نتایج به دو دسته برده (درست) یا باخته (غلط) جدا می‌شوند. این نشان می‌دهد که سرنخ‌ها در کدام مرحله به‌عنوان برده یا باخته علامت‌گذاری می‌شوند.

  • گروه‌بندی‌های متعدد: چندین انتخاب گروه‌بندی بر اساس را اضافه کنید تا نتایج به بخش‌های مرتبط‌تر و قابل مدیریت‌تر تقسیم شوند.

    • افزودن فروشنده یا تیم فروش تعداد کل سرنخ‌ها را در هر مرحله تفکیک می‌کند.

    • افزودن رسانه یا منبع می‌تواند نشان دهد که کدام مسیرهای بازاریابی فروش بیشتری ایجاد می‌کنند.

منوی جستجو باز و فیلترهای برده و باخته برجسته شده‌اند.

ذخیره و اشتراک‌گذاری گزارش‌ها

پس از ایجاد گزارش، معیارهای جستجو می‌توانند ذخیره شوند تا نیازی به ایجاد مجدد گزارش در آینده نباشد. جستجوهای ذخیره‌شده به‌طور خودکار هر بار که گزارش باز می‌شود نتایج خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

علاوه بر این، گزارش‌ها می‌توانند با دیگران به اشتراک گذاشته شوند یا به صفحات گسترده/داشبوردها اضافه شوند تا سفارشی‌سازی بیشتری داشته باشند و دسترسی آسان‌تر شود.

برای ذخیره یک گزارش برای بعد:

  1. در صفحه تحلیل پایپ‌لاین، روی نماد ⬇️ (پایین) کنار نوار جستجو کلیک کنید.

  2. در منوی کشویی که ظاهر می‌شود، زیر عنوان علاقه‌مندی‌ها، روی ذخیره جستجوی فعلی کلیک کنید.

  3. در منوی کشویی بعدی که ظاهر می‌شود، نامی برای گزارش وارد کنید.

    • با علامت‌گذاری جعبه فیلتر پیش‌فرض، این گزارش به‌عنوان تحلیل پیش‌فرض هنگام دسترسی به صفحه تحلیل پایپ‌لاین تنظیم می‌شود.

    • با علامت‌گذاری جعبه مشترک، این گزارش برای سایر کاربران در دسترس قرار می‌گیرد.

  4. در نهایت، روی ذخیره کلیک کنید. اکنون گزارش زیر عنوان علاقه‌مندی‌ها ذخیره شده است.

زیر عنوان علاقه‌مندی‌ها، روی ذخیره جستجوی فعلی کلیک کرده و گزارش را برای بعد ذخیره کنید.