تمدید اشتراکها¶
بنیاد هر مدل کسبوکار اشتراکی پرداختهای دورهای است. این زمانی است که مشتریان بهطور قابل اعتماد مبلغی معین را در فواصل زمانی خاص پرداخت میکنند، در ازای دسترسی به یک محصول یا خدمات اشتراکی.
تمدید اشتراک فرایندی است که مشتریان در آن بهطور داوطلبانه تصمیم میگیرند که به مشارکت و پرداخت برای یک محصول یا خدمات اشتراکی ادامه دهند.
مشترکین فرایند تمدید را در فواصل مختلف تجربه میکنند -- هفتگی، ماهانه، سالانه و غیره -- بسته به مدت زمان قرارداد توافقشده.
بیشتر شرکتهایی که اشتراک ارائه میدهند ترجیح میدهند فرآیند تمدید برای مشتریان را خودکار کنند. با این حال، تمدید دستی اشتراکها هنوز در برخی موارد استفاده میشود.
با استفاده از برنامه اشتراکها در Odoo، یک شرکت میتواند همه اشتراکهای خود را در یک مکان مدیریت کند. تمدیدها میتوانند بهطور خودکار یا دستی پردازش شوند، شامل محصولات اضافی یا فروشهای بیشتر برای هر سفارش تمدید باشند و در نماهای دستهای فیلتر شوند تا مشتریانی که نیاز به تمدید اشتراک دارند به سرعت پیدا شوند.
تمدید اشتراکها¶
برای تمدید یک اشتراک، یک پیشفاکتور با یک محصول اشتراکی باید تأیید شود، همراه با انتخاب یک طرح تکراری پیکربندیشده.
برای باز کردن پیشفاکتور اشتراک، به جدید یک پیشفاکتور جدید باز کنید.
بروید و پیشفاکتور مورد نظر را از فهرست انتخاب کنید. یا با کلیک رویتوجه
فقط یک محصول منحصر به فرد نیاز است.
یک سرویس اشتراکی به عنوان یک محصول شمرده میشود، زیرا به عنوان یک محصول تکراری در نظر گرفته میشود.
پیشفاکتورها اشتراکی باید تأیید شوند و پرداخت مشتری برای اشتراک اولیه باید فاکتور شده و ثبت گردد تا بتوان یک پیشفاکتور تمدید بهطور موفقیتآمیز باز کرد.
همچنین ملاحظه نمائید
برای اطلاعات بیشتر در مورد فرایند تأیید پیشفاکتورها و فاکتور کردن پرداختها، به منابع زیر مراجعه کنید: - ایجاد پیشفاکتورها - تأیید سفارش پرداخت آنلاین
زمانی که پرداخت از پیشفاکتور اشتراکی تأیید شد، پیشفاکتور به یک سفارش فروش تبدیل میشود. یک برچسب در حال انجام به فرم سفارش فروش اعمال میشود و مجموعهای از دکمهها در بالای فرم سفارش فروش ظاهر میشوند، از جمله دکمه تمدید.
زمانی که دکمه تمدید کلیک میشود، Odoo فوراً یک پیشفاکتور تمدید جدید نمایش میدهد، همراه با برچسب پیشفاکتور تمدید.
از اینجا، یک جریان فروش استاندارد میتواند برای تأیید پیشفاکتور اتفاق بیافتد. این معمولاً با کلیک روی ارسال از طریق ایمیل آغاز میشود که یک نسخه از پیشفاکتور را به مشتری از طریق ایمیل ارسال میکند تا آن را تأیید کرده و در نهایت پرداخت کند.
توجه
در گفتگوی پیشفاکتور تمدید ذکر شده است که این اشتراک، تمدید اشتراک از سفارش فروش اصلی است.
زمانی که پیشفاکتور تمدید تأیید شد، به یک سفارش فروش تبدیل میشود و یک دکمه هوشمند تاریخچه فروش در بالای صفحه ظاهر میشود.
زمانی که دکمه هوشمند تاریخچه فروش کلیک میشود، Odoo صفحهای جداگانه نمایش میدهد که سفارشهای فروش مختلف متصل به این اشتراک و وضعیت اشتراک مربوطه را نشان میدهد.
علاوه بر این، زمانی که پیشفاکتور تمدید تأیید شد، یک دکمه هوشمند MRR نیز در بالای سفارش فروش ظاهر میشود.
هنگامی که کلیک میشود، Odoo صفحهای به نام تحلیل MRR را نشان میدهد که درآمد ماهانه تکراری مربوط به این اشتراک خاص را تشریح میکند.
مهم
در موارد نادر، پرداخت خودکار ممکن است شکست بخورد، که منجر به نمایش برچسب شکست پرداخت در بالای سمت راست سفارش فروش میشود، اگر مشکلی در روش پرداخت وجود داشته باشد.
این برای جلوگیری از شارژ دوباره مشتری در هنگام اجرای اقدام برنامهریزیشده بعدی است. زیرا وضعیت پرداخت مشخص نیست، Odoo درخواست عملیات دستی برای بررسی پرداخت میکند، قبل از اینکه پرداخت دوباره استفاده شود.
برای انجام این کار، به
بروید. وارد اشتراک مورد نظر شوید، سپس در گفتگو بررسی کنید که آیا پرداخت انجام شده است.اگر پرداخت انجام نشد، ابتدا وارد حالت دیباگ شوید. سپس به تب اطلاعات دیگر بروید، و تیک جعبه کنار قرارداد در استثنا را بردارید. سفارش فروش را دوباره بارگذاری کنید و برچسب شکست پرداخت از بین خواهد رفت.
اگر پرداخت انجام شد، یک فاکتور جدید باید به صورت دستی ایجاد و ارسال شود. این بهطور خودکار تاریخ فاکتور بعدی اشتراک را بهروزرسانی میکند. پس از ایجاد، وارد حالت دیباگ شوید و به سفارش فروش جدید بروید. به تب اطلاعات دیگر بروید، و تیک جعبه کنار قرارداد در استثنا را بردارید. سفارش فروش را دوباره بارگذاری کنید و برچسب شکست پرداخت از بین خواهد رفت.
در هر دو حالت، زمانی که گزینه قرارداد در استثنا دیگر انتخاب نشده باشد، Odoo بهطور خودکار تمدیدها را دوباره انجام میدهد. اگر اشتراک همچنان در وضعیت شکست پرداخت باشد، توسط Odoo نادیده گرفته میشود تا زمانی که سفارش فروش بسته شود.
همچنین ملاحظه نمائید
../اشتراکها
برنامهها
محصولات