بودجه‌های تحلیلی

مدیریت بودجه‌ها بخش ضروری از اداره یک کسب‌وکار است. بودجه‌ها به افراد کمک می‌کنند که هدفمندتر در مورد نحوه خرج کردن پول عمل کنند و آن‌ها را به سازماندهی و اولویت‌بندی کارهایشان برای دستیابی به اهداف مالی هدایت می‌کنند. بودجه‌ها امکان برنامه‌ریزی برای نتیجه مالی مطلوب را فراهم می‌کنند و سپس عملکرد واقعی را در برابر برنامه اندازه‌گیری می‌کنند. Odoo بودجه‌ها را با استفاده از حساب‌های عمومی و تحلیلی مدیریت می‌کند.

پیکربندی

به حسابداری ‣ پیکربندی ‣ تنظیمات ‣ بخش تحلیل‌ها بروید و مدیریت بودجه را فعال کنید.

موقعیت‌های بودجه‌ای

موقعیت‌های بودجه‌ای لیستی از حساب‌ها هستند که می‌خواهید برای آن‌ها بودجه نگه دارید (معمولاً حساب‌های هزینه یا درآمد).

برای تعریف موقعیت‌های بودجه‌ای، به حسابداری ‣ پیکربندی ‣ مدیریت: موقعیت‌های بودجه‌ای بروید و روی جدید کلیک کنید. یک نام به موقعیت بودجه‌ای خود اضافه کنید و شرکتی که این موقعیت به آن اعمال می‌شود را انتخاب کنید. روی افزودن خط کلیک کنید تا یک یا چند حساب اضافه شود.

توجه

هر موقعیت بودجه‌ای می‌تواند هر تعداد حساب از نمودار حساب‌ها داشته باشد، اگرچه باید حداقل یک حساب داشته باشد.

مورد استفاده

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم.

ما پروژه‌ای با اسمیت و شرکا شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم برای درآمدها و هزینه‌های آن پروژه بودجه‌بندی کنیم. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که درآمدی معادل 1000 داشته باشیم و نمی‌خواهیم بیش از 700 هزینه کنیم.

ابتدا باید مشخص کنیم که کدام حساب‌ها به هزینه‌های پروژه ما مربوط می‌شوند. به حسابداری ‣ پیکربندی ‣ مدیریت: موقعیت‌های بودجه‌ای بروید و روی جدید کلیک کنید تا یک موقعیت اضافه شود. حساب‌هایی را که هزینه‌ها در آن ثبت می‌شوند، اضافه کنید.

نمایش هزینه‌های اسمیت و شرکا

مراحل را تکرار می‌کنیم تا یک موقعیت بودجه‌ای که درآمد را نشان می‌دهد ایجاد کنیم.

نمایش درآمد اسمیت و شرکا

حساب‌های تحلیلی

Odoo باید بداند که کدام هزینه‌ها یا مخارج برای یک بودجه مشخص مرتبط هستند، زیرا حساب‌های عمومی فوق ممکن است برای پروژه‌های مختلف استفاده شوند. به حسابداری ‣ پیکربندی ‣ حسابداری تحلیلی: حساب‌های تحلیلی بروید و روی جدید کلیک کنید تا یک حساب تحلیلی جدید با نام اسمیت و شرکا اضافه شود.

فیلد برنامه باید تکمیل شود. برنامه‌ها چندین حساب تحلیلی را گروه‌بندی می‌کنند؛ آن‌ها هزینه‌ها و مزایا را توزیع می‌کنند تا عملکرد کسب‌وکار تحلیل شود. برنامه‌های تحلیلی می‌توانند با رفتن به حسابداری ‣ پیکربندی ‣ حسابداری تحلیلی: برنامه‌های تحلیلی ایجاد یا پیکربندی شوند.

هنگام ایجاد یک فاکتور مشتری جدید و/یا صورت‌حساب تأمین‌کننده، باید به این حساب تحلیلی اشاره کنید.

اضافه کردن حساب‌های تحلیلی در یک فاکتور یا صورت‌حساب جدید.

تعریف بودجه

بیایید اهداف خود را تعیین کنیم. ما مشخص کردیم که انتظار داریم با این پروژه 1000 کسب کنیم و نمی‌خواهیم بیش از 700 هزینه کنیم. به حسابداری ‣ مدیریت: بودجه‌ها بروید و روی جدید کلیک کنید تا یک بودجه جدید برای پروژه اسمیت و شرکا ایجاد شود.

ابتدا نام بودجه خود را پر کنید. سپس دوره که بودجه در آن قابل اعمال است را انتخاب کنید. سپس موقعیت بودجه‌ای مورد نظر خود برای ردیابی را اضافه کنید، حساب تحلیلی مرتبط را تعریف کنید و مقدار برنامه‌ریزی‌شده را وارد کنید.

نمایش خطوط بودجه

توجه

هنگام ثبت یک مقدار برنامه‌ریزی‌شده مربوط به هزینه‌ها، مقدار باید منفی باشد.

بررسی بودجه خود

به حسابداری ‣ مدیریت: بودجه‌ها بروید و پروژه اسمیت و شرکا را پیدا کنید تا ببینید که چگونه مطابق با هزینه‌ها یا درآمدهای حساب تحلیلی مرتبط تکامل می‌یابد.

مقدار عملی زمانی تغییر می‌کند که یک ثبت دفتر جدید مرتبط با حساب تحلیلی شما و یک حساب از موقعیت بودجه‌ای شما ایجاد شود.

مقدار نظری مقدار پولی را نشان می‌دهد که به‌طور نظری می‌توانستید خرج کنید یا باید دریافت می‌کردید بر اساس تاریخ. به‌عنوان مثال، فرض کنید بودجه شما 1200 برای 12 ماه (ژانویه تا دسامبر) است و امروز 31 ژانویه است. در این صورت، مقدار نظری 100 خواهد بود زیرا این مقدار واقعی است که می‌توانست به دست آید.