یادداشت‌های اعتباری و بازپرداخت‌ها

یادداشت اعتباری/بدهی، یا یادداشت اعتباری/بدهی، سندی است که به مشتری صادر می‌شود و به آن‌ها اطلاع می‌دهد که مبلغی به حساب آن‌ها اضافه/کسر شده است.

موارد استفاده متعددی می‌توانند منجر به ایجاد یک یادداشت اعتباری شوند، از جمله:

  • یک اشتباه در فاکتور

  • بازگشت کالا یا رد خدمات

  • کالاهای تحویل داده‌شده آسیب دیده‌اند

یادداشت‌های بدهی کمتر رایج هستند اما معمولاً برای ردیابی بدهی‌های مشتریان یا فروشندگان به دلیل اصلاحات در فاکتورهای مشتری تایید شده یا صورتحساب‌های فروشنده استفاده می‌شوند.

توجه

صدور یک یادداشت اعتباری/بدهی تنها راه قانونی برای لغو، بازپرداخت یا اصلاح یک فاکتور تایید شده است. فراموش نکنید که پس از آن پرداخت را ثبت کنید اگر نیاز به بازگرداندن پول به مشتری دارید و/یا بازگشت را تایید کنید اگر محصول قابل ذخیره بازگردانده شود.

صدور یک یادداشت اعتباری

می‌توانید یک یادداشت اعتباری را از ابتدا ایجاد کنید، با رفتن به حسابداری ‣ مشتریان ‣ یادداشت‌های اعتباری و کلیک روی ایجاد. پر کردن فرم یادداشت اعتباری به همان روش فرم فاکتور انجام می‌شود.

با این حال، بیشتر اوقات، یادداشت‌های اعتباری مستقیماً از فاکتورهای مربوطه ایجاد می‌شوند. برای این کار، به حسابداری ‣ مشتریان ‣ فاکتورها بروید، فاکتور مشتری مربوطه را باز کنید و روی یادداشت اعتباری کلیک کنید.

می‌توانید از بین سه گزینه انتخاب کنید:

  • بازپرداخت جزئی

  • بازپرداخت کامل

  • بازپرداخت کامل و ایجاد فاکتور پیش‌نویس جدید

توجه

دنباله یادداشت اعتباری با R شروع می‌شود و به دنبال آن شماره سند مربوطه می‌آید (مثلاً RINV/2019/0004 به فاکتور INV/2019/0004 مربوط است).

بازپرداخت جزئی

هنگامی که گزینه بازپرداخت جزئی را انتخاب می‌کنید، Odoo یک یادداشت اعتباری پیش‌نویس ایجاد می‌کند که از قبل با تمام اطلاعات لازم از فاکتور اصلی پر شده است. این گزینه برای انتخاب است اگر بخواهید بازپرداخت جزئی انجام دهید یا جزئیات یادداشت اعتباری را تغییر دهید.

توجه

این تنها گزینه برای فاکتورهایی است که به عنوان در حال پرداخت یا پرداخت‌شده علامت‌گذاری شده‌اند.

بازپرداخت کامل

هنگامی که گزینه بازپرداخت کامل را انتخاب می‌کنید، Odoo یک یادداشت اعتباری ایجاد می‌کند، به طور خودکار آن را تأیید می‌کند و آن را با فاکتور مربوطه تطبیق می‌دهد.

یادداشت اعتباری بازپرداخت کامل.

این گزینه برای انتخاب بازپرداخت کامل یا لغو یک فاکتور تأییدشده است.

بازپرداخت کامل و ایجاد فاکتور پیش‌نویس جدید

هنگامی که گزینه بازپرداخت کامل و ایجاد فاکتور پیش‌نویس جدید را انتخاب می‌کنید، Odoo یک یادداشت اعتباری ایجاد می‌کند، به طور خودکار آن را تأیید می‌کند، آن را با فاکتور مربوطه تطبیق می‌دهد و یک فاکتور پیش‌نویس جدید با همان جزئیات فاکتور اصلی باز می‌کند.

این گزینه برای اصلاح محتوای یک فاکتور تأییدشده است.

صدور یک یادداشت بدهی

می‌توانید یک یادداشت بدهی را از ابتدا ایجاد کنید با رفتن به حسابداری ‣ مشتریان ‣ فاکتورها یا با کلیک بر روی فاکتور مربوطه‌ای که می‌خواهید برای آن یادداشت بدهی صادر کنید. در نمای فرم فاکتور، روی آیکون چرخ‌دنده (⚙) --> یادداشت بدهی کلیک کنید، اطلاعات را پر کنید و روی ایجاد یادداشت بدهی کلیک کنید.

ثبت بازپرداخت فروشنده

بازپرداخت‌های فروشنده به همان روشی که یادداشت‌های اعتباری ثبت می‌شوند، ثبت می‌شوند:

می‌توانید یک یادداشت اعتباری را از ابتدا ایجاد کنید با رفتن به حسابداری ‣ فروشندگان ‣ بازپرداخت و کلیک روی ایجاد؛ یا با باز کردن صورتحساب فروشنده مربوطه و کلیک روی یادداشت اعتباری.

ثبت یک یادداشت بدهی

یادداشت‌های بدهی از فروشندگان به روشی مشابه با نحوه صدور آن‌ها برای مشتریان ثبت می‌شوند:

به حسابداری ‣ فروشندگان ‣ صورتحساب‌ها بروید، صورتحساب مربوطه‌ای که می‌خواهید یادداشت بدهی برای آن ثبت کنید باز کنید، و روی آیکون چرخ‌دنده (⚙) --> یادداشت بدهی کلیک کنید. اطلاعات را پر کنید و روی ایجاد یادداشت بدهی کلیک کنید.

ورودی‌های دفتر کل

صدور یک یادداشت اعتباری/بدهی از یک فاکتور/صورتحساب یک ورودی معکوس ایجاد می‌کند که اقلام دفتر کل ایجادشده توسط فاکتور اصلی را به صفر می‌رساند.

مثال

دفتر فاکتور یک ورودی:

ورودی دفتر فاکتور.

و در اینجا ورودی دفتر یادداشت اعتباری که برای معکوس کردن فاکتور اصلی فوق ایجاد شده است:

ورودی دفتر یادداشت اعتباری ورودی دفتر فاکتور را معکوس می‌کند.