شرایط پرداخت و برنامه‌های قسط‌بندی

شرایط پرداخت تمامی شرایط پرداخت یک فروش را مشخص می‌کند تا اطمینان حاصل شود مشتریان فاکتورهای خود را به درستی و به موقع پرداخت می‌کنند.

شرایط پرداخت معمولاً در اسنادی مانند سفارش‌های فروش، فاکتورهای مشتری و صورتحساب‌های فروشنده تعریف می‌شود. شرایط پرداخت شامل موارد زیر است:

  • تاریخ(های) سررسید

  • تخفیف‌های پرداخت زودهنگام

  • هر شرایط دیگری برای پرداخت

برنامه قسط‌بندی به مشتریان این امکان را می‌دهد که فاکتور را به صورت اقساط پرداخت کنند، با مبالغ و تاریخ‌های پرداختی که قبلاً توسط فروشنده تعریف شده‌اند.

مثال

پرداخت فوری

کل پرداخت در روز صدور فاکتور باید انجام شود.

15 روز (یا خالص 15)

کل پرداخت 15 روز پس از تاریخ فاکتور باید انجام شود.

21 MFI

کل پرداخت باید تا 21ام ماه پس از تاریخ فاکتور انجام شود.

30% پیش پرداخت در پایان ماه آینده

30% در روز صدور فاکتور باید پرداخت شود. مابقی مبلغ در پایان ماه آینده باید پرداخت شود.

۲٪ ۱۰، خالص ۳۰ پایان ماه

۲٪ تخفیف نقدی اگر پرداخت ظرف ده روز دریافت شود. در غیر این صورت، کل مبلغ در پایان ماه پس از تاریخ فاکتور سررسید خواهد شد.

توجه

  • شرایط پرداخت نباید با فاکتورهای پیش‌پرداخت اشتباه گرفته شوند. اگر برای یک سفارش خاص، چندین فاکتور برای مشتری خود صادر کنید، این نه شرایط پرداخت است و نه برنامه اقساط، بلکه یک سیاست صدور فاکتور است.

  • این صفحه در مورد ویژگی شرایط پرداخت است، نه شرایط و ضوابط، که می‌تواند برای اعلام تعهدات قراردادی در مورد استفاده از محتوا، سیاست‌های بازگشت و سایر سیاست‌های مربوط به فروش کالاها و خدمات استفاده شود.

همچنین ملاحظه نمائید

پیکربندی

برای ایجاد شرایط پرداخت جدید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به حسابداری ‣ تنظیمات ‣ شرایط پرداخت بروید و روی جدید کلیک کنید.

  2. یک نام در فیلد شرایط پرداخت وارد کنید. این فیلد نامی است که هم در داخل سیستم و هم در سفارشات فروش نمایش داده می‌شود.

  3. چک‌باکس تخفیف زودهنگام را علامت بزنید و درصد تخفیف، روزهای تخفیف و فیلدهای کاهش مالیات را برای اضافه کردن تخفیف نقدی، در صورت تمایل، پر کنید.

  4. در بخش شرایط سررسید، مجموعه‌ای از قوانین (شرایط) را برای تعیین آنچه باید پرداخت شود و تاریخ های سررسید مشخص اضافه کنید. تعریف شرایط به‌طور خودکار تاریخ‌های سررسید پرداخت‌ها را محاسبه می‌کند. این به‌ویژه برای مدیریت برنامه‌های اقساطی (شرایط پرداخت با چندین شرط) مفید است.

    برای اضافه کردن یک شرط، روی افزودن خط کلیک کنید، مقدار و نوع تخفیف را در فیلدهای سررسید تعریف کنید، سپس فیلدهای بعد از را برای تعیین تاریخ سررسید پر کنید.

  5. متنی که باید در سند (سفارش فروش، فاکتور و غیره) نمایش داده شود را در جعبه متن خاکستری ستون پیش‌نمایش وارد کنید.

  6. چک‌باکس نمایش تاریخ‌های اقساط را علامت بزنید تا در صورت تمایل، جزئیات هر پرداخت و تاریخ سررسید آن در گزارش فاکتور نمایش داده شود.

نکته

برای تعیین تعداد روزها قبل از پایان ماه، از یک مقدار منفی در فیلد بعد از استفاده کنید.

برای آزمایش اینکه شرایط پرداخت به درستی پیکربندی شده‌اند، یک تاریخ فاکتور را در خط مثال وارد کنید تا پرداخت‌هایی که سررسید می‌شوند و تاریخ‌های سررسید آن‌ها با استفاده از این شرایط پرداخت تولید شوند.

مهم

شرایط بر اساس ترتیب تاریخ‌های سررسید محاسبه می‌شوند.

مثال

در مثال زیر، ۳۰٪ در روز صدور سررسید است و ۷۰٪ باقی‌مانده در پایان ماه بعد سررسید خواهد شد.

مثال از شرایط پرداخت. خط اول ۳۰٪ است که فوراً سررسید دارد. خط دوم ۷۰٪ باقی‌مانده است که در پایان ماه بعد سررسید خواهد شد.

استفاده از شرایط پرداخت

شرایط پرداخت را می‌توان با استفاده از فیلد شرایط پرداخت در موارد زیر تعریف کرد:

  • مخاطبین: برای تنظیم خودکار شرایط پرداخت پیش‌فرض در سفارش‌های فروش جدید، فاکتورها و صورتحساب‌های مخاطب. این مورد را می‌توان در فرم مخاطب، در زیر تب فروش و خرید تغییر داد.

  • پیش‌فاکتورها/سفارش‌های فروش: برای تنظیم خودکار شرایط پرداخت خاص روی تمامی فاکتورهایی که از یک پیش‌فاکتور یا سفارش فروش ایجاد می‌شوند.

شرایط پرداخت را می‌توان با استفاده از فیلد تاریخ سررسید و فهرست کشویی شرایط در موارد زیر تعریف کرد:

  • فاکتورهای مشتری: برای تنظیم شرایط پرداخت خاص روی یک فاکتور.

  • صورتحساب‌های تأمین‌کننده: برای تنظیم شرایط پرداخت خاص روی یک صورتحساب.

نکته

تنظیم شرایط پرداخت روی یک صورتحساب تأمین‌کننده عمدتاً برای مدیریت شرایط تأمین‌کننده با اقساط متعدد یا تخفیف‌های نقدی مفید است. در غیر این صورت، تنظیم دستی تاریخ سررسید کافی است. اگر شرایط پرداخت از پیش تعریف شده‌اند، فیلد را خالی کنید تا یک تاریخ انتخاب کنید.

ورودی‌های دفتر کل

فاکتورهای دارای شرایط پرداخت خاص، ورودی‌های دفتر روزنامه متفاوتی ایجاد می‌کنند که برای هر تاریخ سررسید محاسبه‌شده یک آیتم دفتر روزنامه دارد.

این کار پیگیری‌ها و تطابق را آسان‌تر می‌کند زیرا اودو هر تاریخ سررسید را در نظر می‌گیرد، نه فقط تاریخ سررسید مانده. همچنین به تهیه گزارش دقیق حساب‌های دریافتنی با سررسید گذشته کمک می‌کند.

مثال

مبلغ بدهکار شده به حساب دریافتنی به دو آیتم دفتر روزنامه با تاریخ‌های سررسید متفاوت تقسیم می‌شود.

در این مثال، فاکتوری به مبلغ ۱۰۰۰ دلار با شرایط پرداخت زیر صادر شده است: ۳۰٪ در روز صدور سررسید دارد و ۷۰٪ باقی‌مانده در پایان ماه بعد سررسید خواهد شد.

حساب

تاریخ سررسید

بدهی

اعتبار

حساب دریافتنی

۲۱ فوریه

۳۰۰

حساب دریافتنی

۳۱ مارس

۷۰۰

فروش محصول

۱۰۰۰

مبلغ ۱۰۰۰ دلار بدهکار شده به حساب دریافتنی به دو آیتم دفتر روزنامه جداگانه تقسیم می‌شود. هرکدام تاریخ سررسید خود را دارند.